Nově objevený malý opeřený dinosaurus Ambopteryx měl křídla jako netopýr

10.05.2019 - Stanislav Mihulka

Drobný letec Ambopteryx dokazuje, že dinosauři „experimentovali“ s různými typy konstrukce křídel

<p><em>Ambopteryx longibrachium</em> měl křídla skoro jako netopýr</p>

Ambopteryx longibrachium měl křídla skoro jako netopýr

Bohatá naleziště druhohorních dinosaurů v Číně vydala další poklad. Nově objevený dinosaurus se jmenuje Ambopteryx longibrachium a paleontologové si od něj slibují, že jim pomůže odhalit, jak dinosauři začínali létat. Ambopteryx byl malý opeřený letec, který na první pohled zaujme svými křídly. Připomínají totiž křídla dnešních netopýrů.

Byl to zřejmě všežravec, který plachtil mezi stromy v období jury, asi před 163 miliony let. Náleží do skupiny scansoriopterygidů, kteří byli velmi blízce příbuzní dnešním ptákům. Odborníci si nejsou jistí, jestli ambopteryx kromě plachtění zvládal i klasický let, není to prý ale vyloučeno.

TIP: Opeření dinosauři druhohor byli nelítostní, hladoví a plyšoví

Objev ambopteryxe podle paleontologů napovídá, že dinosauři v době vzniku ptáků „experimentovali“ s rozmanitými typy křídel. Ambopteryx měl křídla uspořádaná velmi podobně jako netopýr. Prsty jeho předních končetin vyztužovaly křídlo i v ploše, tak jako u netopýrů – nejen na jednom okraji křídel, jako je tomu u ptáků.

• Zdroj fotografií: Chung-Tat Cheung