Evropa a Japonsko společně vyslaly ambiciózní misi k planetě Merkur

24.10.2018 - Stanislav Mihulka

Meziplanetární sonda BepiColombo vyrazila na sedmiletou cestu k Merkuru

<p>Sonda BepiColombo míří k planetě Merkur.</p>

Sonda BepiColombo míří k planetě Merkur.

Evropská vesmírná agentura ESA a a Japonská národní vesmírná agentura JAXA před pár dny úspěšně vypustily společnou misi k Merkuru. Meziplanetární sonda BepiColombo odstartovala 20. října 2018 z kosmodromu Kourou, jako náklad nosné rakety Ariane 5.

Sondu BebiColombo tvoří dva orbitery: evropský Mercury Planetary Orbiter (MPO) a japonský Mercury Magnetospheric Orbiter (MMO). Cílem společné mise je nasbírat množství dat, z nichž bude možné vyčíst vnitřní strukturu planety Merkur, nové poznatky o povrchu a vývoji Merkuru, a také to, jak planetu Merkur ovlivňuje intenzivní proud slunečního větru.

Let k planetě Merkur

Cesta k Merkuru přitom není úplně jednoduchá. Sondu BebiColombo čeká několik přiblížení k planetám, přičemž sonda využije jejich gravitace mechanismem gravitačního praku. Díky tomu a také solárnímu elektrickému pohonu by BepiColombo měla dorazit na oběžnou dráhu Merkuru na sklonku roku 2025.

TIP: Sonda Messenger: První a zatím poslední, která zevrubně zkoumala planetu Merkur

Přístroje na palubě nebudou během cesty zahálet a budou sbírat informace, například o Venuši. Podle představitelů ESA je BepiColombo jednou z nejsložitějších meziplanetárních misí, do nichž se kdy Evropská vesmírná agentura pustila. Až BepiColombo dorazí k cíli, tak se orbitery oddělí a zaujmou různé oběžné dráhy. V takovém uspořádání by měly nejlépe splnit stanovené cíle.

• Zdroj fotografií: spacecraft: ESA/ATG medialab; Mercury: NASA/JPL