Evropská sonda Solar Orbiter poprvé zachytila sluneční výron koronální hmoty

18.05.2021 - Martin Reichman

Evropská meziplanetární sonda Solar Orbiter, na jejímž vybavení se významně podíleli čeští odborníci i firmy, poprvé zachytila sluneční výron koronální hmoty

Přestože ostrá vědecká fáze evropské sondy Solar Orbiter má oficiálně odstartovat až v listopadu, připsala si svůj další zajímavý úlovek. Po říjnové várce snímků zachycujících miniaturní erupce poblíž povrchu naší hvězdy, sonda tentokrát zaznamenala výron koronální hmoty.

Data tentokrát pocházejí z jednoho ze čtyř detektorů přístroje SoloHI (Solar Orbiter Heliospheric Imager), od kterého si vědci slibují nové informace právě o výronech koronální hmoty. Záznam byl kvůli optimalizaci přenosu dat pořízen ve výrazně omezeném režimu. ESA uvádí, že jde jen o 15 % maximálního rozlišení SoloHI a vznikl během úpravy softwaru sondy a krátkého testu.

TIP: Mise evropské sondy Solar Orbiter: První snímky ze sluneční pouti

Událost zaznamenaly také další dva přístroje, které na své palubě Solar Orbiter nese – ultrafialový snímač Extreme Ultraviolet Imager a koronograf Metis, stejně jako observatoř STEREO-A, provozovaná americkou NASA.