Existuje ve vesmíru nulová gravitace?

20.07.2019 - Michal Švanda

<p>Něco jako místo s nulovou gravitací ve vesmíru neexistuje</p>

Něco jako místo s nulovou gravitací ve vesmíru neexistuje

Pojem „stav beztíže“, tak často používaný při popisu kosmických letů, je značně zavádějící: Budí dojem, že na oběžné dráze nepůsobí na objekty zemská gravitace. Již snadný výpočet přitom ukáže, že ve skutečnosti na ně působí téměř stejná přitažlivost jako na tělesa na Zemi. Nicméně pohybový stav objektů na stabilní orbitě je takový, že o co se těleso „propadne“ působením gravitace, o to se „posune“ při oběžném pohybu. Síly se tedy zdánlivě kompenzují. Kdybychom oběžný pohyb družice zastavili, gravitace by ji okamžitě přitáhla k Zemi.

TIP: Kolik by člověk vážil ve středu Země?

Nic jako nulová gravitace ve vesmíru neexistuje, jde o sílu s dalekým dosahem. Ve Sluneční soustavě jednoznačně převažuje gravitační vliv Slunce, v okolí jiných těles – včetně naší planety – pak jejich působení. Sféra dominantního vlivu daného objektu se označuje jako Hillova plocha.

• Zdroj fotografií: Sandbox Studio