Kolik by člověk vážil ve středu Země?

03.12.2014 - Michal Švanda

Vzpomeňme si na sci-fi snímek Total Recall, remake z roku 2012. Svět se po chemické válce rozdělil na dvě teritoria, jež odpovídají dnešní Austrálii a Evropě, přičemž lidé z Kolonie (Austrálie) cestují za prací do Spojené federace Británie gravitačním výtahem skrz střed Země. V centru planety se výtah vždy na chvíli zastaví a kabina se otočí, neboť se tam mění gravitace.

TIP: Postupimská brambora ukazuje rozdíly v zemské gravitaci

Co by se však stalo, kdyby cestující v tu chvíli opustili sedačky? Zažili by stav beztíže. Pocit tíže – složený efekt gravitační a odstředivé síly – totiž závisí na hmotnostech dvou těles a jejich vzájemné vzdálenosti. Kdekoliv na povrchu Země je rozhodující většina hmoty působící gravitačně v jednom směru, který nazýváme „dolů“. Avšak v centru planety panuje jiná situace, neboť Země je sféricky přibližně symetrická. V samotném gravitačním středu se tedy gravitační síly působící ze všech směrů vzájemně vyrovnávají, a člověk by tam tudíž pociťoval „tíhu“ na všechny strany, celkově by se však nacházel ve stavu beztíže.

Tajemství vesmíru 3/2014