Kolik by člověk vážil ve středu Země?

30.06.2019 - Michal Švanda

Vzpomeňme si na sci-fi snímek Total Recall, remake z roku 2012. Svět se po chemické válce rozdělil na dvě teritoria, jež odpovídají dnešní Austrálii a Evropě, přičemž lidé z Kolonie (Austrálie) cestují za prací do Spojené federace Británie gravitačním výtahem skrz střed Země. V centru planety se výtah vždy na chvíli zastaví a kabina se otočí, neboť se tam mění gravitace.

TIP: Postupimská brambora ukazuje rozdíly v zemské gravitaci

Co by se však stalo, kdyby cestující v tu chvíli opustili sedačky? Zažili by stav beztíže. Pocit tíže – složený efekt gravitační a odstředivé síly – totiž závisí na hmotnostech dvou těles a jejich vzájemné vzdálenosti. Kdekoliv na povrchu Země je rozhodující většina hmoty působící gravitačně v jednom směru, který nazýváme „dolů“. Avšak v centru planety panuje jiná situace, neboť Země je sféricky přibližně symetrická. V samotném gravitačním středu se tedy gravitační síly působící ze všech směrů vzájemně vyrovnávají, a člověk by tam tudíž pociťoval „tíhu“ na všechny strany, celkově by se však nacházel ve stavu beztíže.

Jenom přístav nestačí

Severní Amerika
kdy: 1803
cena: 5,95 miliardy korun

Obrovské území o rozloze 2 140 000 km², jemuž se v 18. století říkalo Louisiana, představovalo od kolonizace Severní Ameriky žhavou oblast evropské politiky a nadvládu nad ním si postupně předávala Francie se Španělskem. V roce 1800 jej sice získal zpět pod kontrolu Francouzů Napoleon Bonaparte, nicméně jeho zemí zmítaly nepokoje a válka s Brity, což vojevůdce přivedlo na myšlenku prodat Louisianu Američanům. Svým rozhodnutím nahrál do karet tehdejšímu prezidentovi Thomasi Jeffersonovi, který o koupi území již dlouho usiloval – jeho součást totiž tvořila strategicky významná řeka Mississippi a také přístav v New Orleans: Podle původního plánu měly Spojené státy koupit pouze zmíněné město, ale po poradě s delegáty Jamesem Monroem a Robertem Livingstonem se jejich zájem rozšířil na celou Louisianu

V roce 1803 skutečně došlo k prodeji v přepočtu za 5,95 miliardy korun a navrch USA odpustily Francii dluh ve výši 1,9 miliardy korun. Díky tomuto obchodu se přitom rozrostly takřka dvojnásobně: Na novém území vznikly státy Louisiana, Arkansas, Missouri, Iowa, Oklahoma, Kansas či Nebraska, ale zahrnuje rovněž části Severní i Jižní Dakoty, Montany, Wyomingu, Colorada, Minnesoty či Texasu.

Arthur Schopenhauer (1788–1860 byl německý filosof 19. století. Byl hlasatelem pesimistické filosofie. Výrazně ovlivnil mnoho pozdějších myslitelů, mimo jiné například Friedricha Nietzscheho.

Srdcem vesnice se stala vždy masivní mešita, postavená spíš jako kasárna – včetně zbrojnice a zásob obilí.

Vojáci trávili v zákopech dlouhé dny a nejvíce je deptaly nekonečné hodiny nudy.

Aguas Zarcas, páchnoucí kosmická hrouda hlíny.