Existují nějaké ostrovy, které dosud nebyly objeveny?

07.07.2017 - Kateřina Helán Vašků

Máme naši planetu zmapovanou do posledního kousíčku, nebo ještě někde může existovat utajený ostrovní ráj?

Nišinošima - půlstoletí mladý ostrov -<p>Nišinošima je menší, 700 m široký ostrov vulkanického původu pod správou Japonska, nacházející se v Tichém oceánu. Vznikl spojením několika menších ostrůvků, vytvořených během erupce v roce 1974.</p>
Nišinošima - půlstoletí mladý ostrov -

Celý zemský povrch opakovaně mapují satelity na orbitě a také posádky kosmických stanic. Je tudíž nepravděpodobné, že by našemu poznání unikaly nějaké dosud neobjevené ostrovy. Na druhou stranu na Zemi nové ostrovní útvary neustále vznikají. Jedná se například o bariérové ostrovy, které se mohou zformovat sedimentací, geologickými pohyby, ale také erozí či oddělením od pevniny. V takovém případě jde ovšem o nestálé útvary s velmi krátkou životností – a o zcela nevhodné místo k osídlení. O jejich proměnlivém počtu svědčí čísla: V roce 2001 jich vědci evidovali 1 492, zatímco o deset let později 2 149

Existuje i skupina dočasných ostrovů, které se střídavě vynořují z vln a zase mizí – příkladem je tzv. Home Reef, vytvářený výbuchy podmořského vulkánu v souostroví Tonga v jižním Pacifiku. Nad hladinou se objevil již několikrát – v letech 1852, 1857, 1984 a 2006. „Zrození“ nového ostrova potenciálně umožňuje i tání ledovců, zejména v oblasti Antarktidy a Grónska.