Nejextrémnější letiště: Přistání v horách, na pláži nebo na ulici

01.04.2021 - Pavel Nygrýn

Většina světových letišť vypadá podobně – pár dokonale rovných drah někde za městem, spousta bezpečnostních kontrol a budovy, kde se odbavují desítky tisíc pasažérů. My jsme však vybrali některá z těch, jež se „trochu“ liší

<h3>Surfovat za tryskami</h3><p><strong>Mezinárodní letiště princezny Juliany | kód letiště: SXM/TNCM</strong></p><p><strong>Letiště princezny Juliany</strong> na ostrově Svatý Martin v Malých Antilách nepředstavuje pro piloty žádnou zvláštní výzvu. Mnohem zajímavější je pro rekreanty na pláži, která leží těsně před začátkem ranveje: při přistání jim letadla prolétávají jen několik metrů nad hlavou, při startu zase vytváří proud vzduchu z motorů lokální uragán (naštěstí už nad pláží nedosahuje příliš vysokých teplot). <em>(foto: Shutterstock)</em></p>

Surfovat za tryskami

Mezinárodní letiště princezny Juliany | kód letiště: SXM/TNCM

Letiště princezny Juliany na ostrově Svatý Martin v Malých Antilách nepředstavuje pro piloty žádnou zvláštní výzvu. Mnohem zajímavější je pro rekreanty na pláži, která leží těsně před začátkem ranveje: při přistání jim letadla prolétávají jen několik metrů nad hlavou, při startu zase vytváří proud vzduchu z motorů lokální uragán (naštěstí už nad pláží nedosahuje příliš vysokých teplot). (foto: Shutterstock)

<h3>Z letadla přímo na lyže</h3><p><strong>Altiport Courchevel | kód letiště: CVF/ LFLJ</strong></p><p>Vlastní letiště má i lyžařské centrum ve francouzském Courchevelu. Rovné místo se však v okolních Alpách prostě nenašlo, a tak se 525 metrů dlouhá dráha poměrně divoce vlní. Přistání je sice riskantní, ale pasažéři mohou rovnou vyrazit na sjezdovku, která končí pár metrů od ranveje – ve výšce 2 008 metrů nad mořem. <em>(foto: Wikimedia Commons, CC BY-SA 2.5)</em></p>

Z letadla přímo na lyže

Altiport Courchevel | kód letiště: CVF/ LFLJ

Vlastní letiště má i lyžařské centrum ve francouzském Courchevelu. Rovné místo se však v okolních Alpách prostě nenašlo, a tak se 525 metrů dlouhá dráha poměrně divoce vlní. Přistání je sice riskantní, ale pasažéři mohou rovnou vyrazit na sjezdovku, která končí pár metrů od ranveje – ve výšce 2 008 metrů nad mořem. (foto: Wikimedia Commons, CC BY-SA 2.5)

<h3>Pozor, letadlo zprava!</h3><p><strong>Mezinárodní letiště Gibraltar | kód letiště: GIB/LXGB</strong></p><p>Britský Gibraltar má samozřejmě problémy s místem, přesto se prostor pro letiště našel – slouží přitom zároveň civilním letům i vojenským strojům ze základny RAF. Jeho jediná dráha ovšem odděluje Gibraltar od Španělska, a tak přes ni vede „ulice“ Winston Churchill Avenue. Pokud někdo přehlédne červenou na semaforu, která svítí v okamžiku startu či přistání, pomačkanými plechy to zřejmě neskončí.<em> (foto: Shutterstock)</em></p>

Pozor, letadlo zprava!

Mezinárodní letiště Gibraltar | kód letiště: GIB/LXGB

Britský Gibraltar má samozřejmě problémy s místem, přesto se prostor pro letiště našel – slouží přitom zároveň civilním letům i vojenským strojům ze základny RAF. Jeho jediná dráha ovšem odděluje Gibraltar od Španělska, a tak přes ni vede „ulice“ Winston Churchill Avenue. Pokud někdo přehlédne červenou na semaforu, která svítí v okamžiku startu či přistání, pomačkanými plechy to zřejmě neskončí. (foto: Shutterstock)

<h3>Utajený Londýn</h3><p><strong>Letiště London City | kód letiště: LCY/ EGCL</strong></p><p>Velká londýnská letiště patří k nejslavnějším na světě. London City Airport však zůstává většině pasažérů utajeno, přestože jeho jediná dráha odbaví několik milionů cestujících ročně! Samotná ranvej se nachází na umělém poloostrově, který vznikl při budování tamních doků. Letiště patří mezi nejlepší na světě – v minulosti vyhrálo cenu Airport of the Year (tedy Letiště roku) v kategorii do deseti milionů pasažérů.<em> (foto: Profimedia)</em></p>

Utajený Londýn

Letiště London City | kód letiště: LCY/ EGCL

Velká londýnská letiště patří k nejslavnějším na světě. London City Airport však zůstává většině pasažérů utajeno, přestože jeho jediná dráha odbaví několik milionů cestujících ročně! Samotná ranvej se nachází na umělém poloostrově, který vznikl při budování tamních doků. Letiště patří mezi nejlepší na světě – v minulosti vyhrálo cenu Airport of the Year (tedy Letiště roku) v kategorii do deseti milionů pasažérů. (foto: Profimedia)

<h3>Brána Himálaje</h3><p><strong>Tenzing-Hillary Airport | kód letiště: LUA/VNLK</strong></p><p>Na jedné straně propast, na druhé vysoká skalní stěna. K tomu nepříznivé počasí, neustálé turbulence a navíc dráha rozhodně není rovná. Nadmořská výška 2 860 metrů dá pro změnu pořádně zabrat motorům malých strojů… Větší se však na ranvej stejně nevejdou: měří jen něco málo přes půl kilometru na délku a dvacet metrů na šířku. Řeč je o letišti v Lukle, které se na památku dobyvatelů Everestu jmenuje Tenzing-Hillary Airport.<em> (foto: Shutterstock)</em></p>

Brána Himálaje

Tenzing-Hillary Airport | kód letiště: LUA/VNLK

Na jedné straně propast, na druhé vysoká skalní stěna. K tomu nepříznivé počasí, neustálé turbulence a navíc dráha rozhodně není rovná. Nadmořská výška 2 860 metrů dá pro změnu pořádně zabrat motorům malých strojů… Větší se však na ranvej stejně nevejdou: měří jen něco málo přes půl kilometru na délku a dvacet metrů na šířku. Řeč je o letišti v Lukle, které se na památku dobyvatelů Everestu jmenuje Tenzing-Hillary Airport. (foto: Shutterstock)

Reklama




Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

V době, kdy Gagarin usedl do kabiny kosmické lodi Vostok 1, mu bylo 27 let. Památnému startu předcházelo dvouleté výběrové síto, na jehož počátku stálo 3 461 adeptů, vesměs výborných letců a pilotů stíhaček. (foto: Profimedia)

Vesmír

Výrazy obličeje jsou pro medvědy malajské důležitým komunikačním nástrojem. I přesto, že jsou to samotářská zvířata.

Příroda
Věda

300 metrů dlouhá plovoucí laboratoř Earth 300 má být větší než Titanic.

Revue
Vesmír

Historie slavného hradu sahá hluboko do středověku. Téměř šest století na Wawelu sídlil polský panovník a bezmála půl století ho drželi Češi .

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907