Podivnosti světa automobilů: Šestice legend, na které se nezapomíná
Zatímco některá „divnoauta“ vznikla pouze jako prototypy, jiná se překvapivě ujala a vyrábějí se desítky let. Často jde přitom o rekordmany, kteří svět motorismu posouvali kupředu, nebo mu alespoň určili nějaký zajímavý směr.

Auto do kapsy
- Peel P50 | 1962
Nejmenší sériově vyráběné vozidlo světa sjíždí z produkční linky závodu na ostrově Man: Na délku měří 137 cm, široké je necelý 1 m a váží neuvěřitelných 59 kg. Vejde se do něj jedna osoba a může s ním „uhánět“ rychlostí až 60 km/h. V současnosti vůz existuje také v elektrické verzi. (foto: Profimedia)

Nasedání střechou
- Ferrari 512 S Modulo | 1970
Výška Ferrari Modulo činí pouhých 93,5 cm, a kvůli nasedání se tedy musela odklápět celá střecha. Pod kapotou speciálu, který vznikl v pouhém jediném exempláři, se ukrývá dvanáctiválcový motor, díky němuž auto dokázalo vyvinout rychlost až 354 km/h. (foto: Profimedia)

Vrchní, prchni!
- Velorex | 1951
Hadraplán, netopýr, prchající stan… Dnes už legendární československé tříkolové vozítko představuje jediný homologovaný stroj s plátěnou – ve skutečnosti koženkovou – karosérií na světě. Vznikl jako levné „auto“ pro invalidy a dnes jde o cenný majetek sběratelů po celé planetě. U nás můžete každoročně potkat „roj“ velorexů třeba na jarním srazu v Boskovicích. (foto: Profimedia)

Elektrické torpédo
- La Jamais Contente | 1898
Název vozu La Jamais Contente ve tvaru torpéda lze přeložit jako „věčně nespokojená“. Stal se prvním dopravním prostředkem, jenž překonal hranici 100 km/h. Navíc ho poháněly hned dva elektromotory, s kombinovaným výkonem 51 kW. (foto: Profimedia)

Oranžová střela
- Mini Outspan Orange | 1972
Pokud se za nějakým autem rozhodně ohlédnete, pak to bude Outspan Orange. Reklamní auto, jež mělo propagovat pomeranče jihoafrické společnosti Outspan, vzniklo na podvozku sériově vyráběného Austinu Rover Mini, avšak pouze v šesti kusech. Dokázalo přitom dosáhnout rychlosti „až“ 48 km/h. (foto: Profimedia)

Minivan s knírem
- Stout Scarab | 1930
Někteří označují Stout Scarab za historicky první minivan, tedy dodávku určenou k přepravě lidí. Model z roku 1946 kromě toho jako první stavěl na těle ze sklolaminátu a na vzduchových tlumičích. Navzdory jeho nadčasovosti však vzniklo jen deset kusů. (foto: Profimedia)