Extrémní pozemšťané: Co život ve stratosféře vypovídá o životě ve vesmíru?

31.05.2018 - Stanislav Mihulka

<p>Raketoplán Endeavour na snímky s pozemskou atmosférou</p>

Raketoplán Endeavour na snímky s pozemskou atmosférou

Už delší dobu víme, že ve stratosféře Země, vrstvě naší atmosféry, která se rozkládá do výšky 50 kilometrů nad mořem, žijí pozemské organismy. Není to ale jenom tak. Podmínky ve stratosféře jsou doslova brutální. Je tam velmi sucho, chladno, nízký tlak a stratosféru skrápí dost intenzivní ultrafialové záření.

Shiladitya DasSarma z Marylandské univerzity tvrdí, že podmínky ve stratosféře vlastně docela odpovídají prostředí na Marsu. Proto je podle něj a jeho kolegů důležité důkladně prostudovat mikroby, kteří tam žijí a zjistit, jak takové děsivé prostředí zvládají.

Mikrobi z extrémního prostředí

Život ve stratosféře je zatím překvapivě málo známý. Z výzkumu mikroorganismů, které žijí v extrémních prostředích dole na Zemi, víme, že mikrobi mají k dispozici celou škálu triků, které jim zajišťují přežití. Jsou to například různé opravné mechanismy, které umožnují napravit škody v DNA, napáchané UV zářením. Mikrobi z extrémně slaných míst zase dovedou přežívat s velice malým množstvím dostupné vody.

TIP: Experimenty ukazují, že pozemské bakterie opravdu přežijí na Marsu

Výzkum pozemských organismů v extrémních prostředích, jako je právě stratosféra, nás může nasměrovat při hledání obyvatelných planet, kde by eventuálně mohl být nějaký původní život. A když se ve vzdálenější budoucnosti dostaneme k takovým exoplanetám, tak nám je organismy z extrémních prostředí mohou pomoci terraformovat a připravit pro případné lidské kolonisty.

Astrobiology Magazine