Experimenty ukazují, že pozemské bakterie opravdu přežijí na Marsu

24.01.2017 - Stanislav Mihulka

Mikrobi vytvářející metan z extrémních prostředí Země by mohli uspět i na rudé planetě

Mars -<p>Na Marsu je pusto, ale naši mikrobi by tam mohli přežít</p>
Mars -

Na Marsu je pusto, ale naši mikrobi by tam mohli přežít

Je na Marsu život? Zatím to moc nevypadá, ale tahle otázka je stále ještě otevřená. Podle nové vědecké studie by ale pozemští mikrobi měli na Marsu bez větších problémů přežít.

Za dávných časů byl náš rudý soused ve Sluneční soustavě zřejmě pokrytý vodou a plný kyslíku. Ta doba už ale minula. Dnešní Mars je skrápěný kosmickým záření, jeho atmosféra je velké části pryč a z vody zbyl jenom led. Přesto ale, mohly by na Marsu přežít organismy z extrémních prostředí Země?

Metanogeni přežijí na Marsu

Tým vědců Arkansaské univerzity ve Fayetteville vybral čtyři druhy metanogenů, mikrobů z říše archaeí, kteří produkují metan. Jsou to jednoduché, ale nesmírně odolné životní formy. Tyto metanogeny umístili do umělého prostředí, které co nejvěrněji simulovalo podmínky na rudé planetě.

I když mikroby trápili v prostředí s extrémně nízkým atmosférickým tlakem, který dosahoval jednu šesti tisícinu tlaku při povrchu Země, tak všechny čtyři druhy metanogenů přežily po dobu tří týdnů.

TIP: Život na Marsu? Curiosity objevil metan a stopy organických látek

Výsledky experimentů nutně neznamenají, že na Marsu musí být nějaký místní život. Ale zřejmě není úplně beznadějné ho hledat. A i když žádný život na Marsu nenajdeme, budeme alespoň vědět, že tam naše mikroorganismy obstojí při případném terraformování rudé planety.

IFL Science, Astrobiology Magazine