Extrémní systém: Nově objevená dvojhvězda v šíleném tanci

25.07.2019 - Stanislav Mihulka

Dvojhvězdný systém s označením ZTF J1539+5027 předvádí opravdu výjimečný vesmírný kvapík. Bílí trpaslíci tohoto systému se oběhnou za necelých sedm minut!

<p>Binární systém bílých trpaslíků ZTF J1539+5027</p>

Binární systém bílých trpaslíků ZTF J1539+5027

Naše Slunce je ve vesmíru osamocenou hvězdou. Mnoho hvězd se ale nachází ve vícehvězdných systémech, které jsou pro astronomy vděčnými objekty k pozorování. Některé z těchto hvězdných systémů jsou přitom skutečně extrémní a berou dech nejen odborníkům, ale i vesmírným nadšencům.

Platí to i pro nově objevenou dvojhvězdu, která dostala označení ZTF J1539+5027. Dvojhvězdu tvoří dva bílí trpaslíci, kteří se oběhnou nejrychleji ze všech známých dvojhvězd. Je to neuvěřitelné, ale stihnou to za 6,91 minuty. Kevin Burdge z Caltechu a jeho tým využili k objevu této extrémní dvojhvězdy zařízení Zwicky Transient Facility (ZTF), které bylo navrženo k objevování podobných neobvyklých objektů ve vesmíru.

Dvojhvězda bílých trpaslíků

Bílí trpaslíci jsou vyhasínající jádra zaniklých hvězd, která jsou velmi hmotná a přitom relativně malá. Těžší, jasnější a zároveň menší ze dvojice trpaslíků dvojhvězdy ZTF J1539+5027 má hmotnost odpovídající asi 61 procentům hmoty Slunce. Jeho poloměr je asi 10 900 kilometrů, takže není zase o tolik větší než Země.

TIP: Těsné páry bílých trpaslíků splynou do velmi exotického druhu hvězdy

Lehčí a méně zářivý trpaslík systému ZTF J1539+5027 je zároveň řidší a nafouklejší. Jeho hmotnost je asi jako 20 procent Slunce, zatímco jeho poloměr je 21 850 kilometrů. Navzájem trpaslíky dělí vzdálenost pouhých 78 tisíc kilometrů, takže by se celý jejich hvězdný systém vešel dovnitř našeho Saturnu. Jak se tito trpaslíci obíhají, ztrácejí při tom energii v podobě vyzařování intenzivních gravitačních vln. Nakonec jejich soužití skončí ohromující kosmickou srážkou a nebude to už dlouho trvat.