Falešná vejce mořských želv pomáhají v boji proti pytlákům

07.10.2020 - Stanislav Mihulka

Želvy mořské ohrožují pytláci, kteří kradou jejich vejce. Ochránci přírody proto do boje nasadili moderní technologie…

<p>Populace všech sedmi druhů mořských želv strmě klesají – <strong>problematický je především sběr želvích vajec a zabíjení samic pro maso.</strong></p>

Populace všech sedmi druhů mořských želv strmě klesají – problematický je především sběr želvích vajec a zabíjení samic pro maso.

Populace všech sedmi druhů mořských želv strmě klesají – čtyři ze sedmi druhů jsou považovány za kriticky ohrožené, další tři jako ohrožené vyhynutím. Mezi hlavní hrozby přitom patří pytláci, kteří nelegálně obchodují s produkty těchto plazů. Například ve střední Americe jsou vejce mořských želv pochoutkou, která je velmi žádaná v místních restauracích. Ochrana želv je tam proto těsně spojená s bojem proti pytlákům.

Helen Pheasey z britské University of Kent a její spolupracovníci kvůli tomu vytvořili falešná vejce, která v sobě mají ukrytý lokátor GPS. Tato vejce pak fungují jako past na pytláky. Díky GPS signálu mohou úřady pytláka snáze vystopovat a pohnat ho k odpovědnosti.

TIP: Znečištění oceánu: V krvi mořských želv objevili lidské léky a insekticidy

Vědci již svá falešná vejce vyzkoušeli přímo v terénu. Umístili je do více než stovky želvích hnízd na čtyřech plážích v Kostarice. Asi čtvrtina těchto hnízd byla vypleněna pytláky, takže vaječné návnady dostaly příležitost se osvědčit. Experiment dopadl nadmíru úspěšně. Potvrdil, že falešná vejce neohrožují želví snůšku, a že je možné vystopovat zloděje vajec. V tomto případě většina vajec zůstala relativně blízko, což je významná informace pro plánování dalších ochranářských opatření.