Reklama


Farman Goliath: Vzdušný goliáš, kterým létali Čechoslováci

02.11.2017 - Miroslav Jindra

Českoslovenští turisté létali až do roku 1932 letadlem, které bylo při silném větru pomalejší než rychlík

Farman Goliath - Farman F-62 Československých státních aerolinií, jimž sloužil v letech 1928–1930. Snímek z letiště ve Kbelích
Farman Goliath - Farman F-62 Československých státních aerolinií, jimž sloužil v letech 1928–1930. Snímek z letiště ve Kbelích

Reklama

Dopravní letadla patří k největším symbolům technického pokroku lidstva 20. století. Od letounů z latěk, drátů a plátna pro pár cestujících se rychle proměnila ve velkokapacitní stroje.

Létání po francouzsku

Dvoumotorové francouzské letadlo vyvinuté v posledním roce první světové války jako těžký bombardér mohlo nést až 1 000 kg bomb. Ještě v době jeho testování válka skončila a stroj byl přestavěn na dopravní. V atmosféře vyhládlé, ale konečně i mírem ovládané Evropy slavila továrna bratří Farmanů s „Goliáši“ obchodní a provozní úspěch. Kapacita 12 cestujících byla v té době nepředstavitelné číslo, neboť většina společností začínala s dopravou jedné maximálně dvou osob. Na svůj první civilní let se Farman F-60 vydal v únoru 1919 z Paříže do Londýna. Protože v Británii tehdy ještě nebylo civilní létání povoleno, cestovali v něm pouze vojáci.

Trup byl rozdělen na dva salony. Vepředu, v bohatě prosklené přídi, seděli čtyři cestující, za nimi, ve vyvýšeném otevřeném prostoru pilot s mechanikem, kolem kterých se procházelo do zadního salonu pro osm pasažérů. Letoun dokázal vystoupat do úctyhodných pěti kilometrů, ale rychlost tohoto jinak dobře ovladatelného stroje nepřesahovala 120 km/h, a tak byl při silnějšímu protivětru pomalejší než rychlík. V roce 1924 zakoupilo Československo licenci na výrobu osmi kusů Farmanů F-62, které byly po čtyřech vyrobeny v továrnách Avie a Letov. Přestože tehdy již šlo o zastaralé stroje, u ČSA (Československých státních aerolinií) a ČLS (Československé letecké společnosti) úspěšně létaly až do roku 1932.

  • Zdroj textu: Živá historie
  • Zdroj fotografií: Wikipedie

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Za nešťastné datum označovali zloději to, kdy je poprvé zatkli

Historie
Věda

Podle konspiračních teoretiků nastane 23. dubna konec světa - zkázu prý předznamenávají hvězdy.

Revue

Hladina Mrtvého moře klesá a dno se stále více odhaluje. Snímek pořízený poblíž izraelské oázy Ejn Gedi, která je západně od Mrtvého moře.

Příroda

Obránci ostrova spustili na vetřelce smrtící palbu. Parašutisté, kteří přežili, se však okamžitě po dopadu pustili do boje

Válka

Sac Actun je dlouhá 347,7 km. Její vnitřní prostory vznikly narušením měkkého pískovcového podloží.

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907