Galaxie duchů: Astronomové objevili šest temných galaxií

05.06.2018 - Stanislav Mihulka

<p>Málo zřetelná nepravidelná trpasličí galaxie Fénix</p>

Málo zřetelná nepravidelná trpasličí galaxie Fénix

Podle nejnovějších modelů evoluce galaxií mohou galaxie na počátku svého vývoje procházet velmi temnou fází. Takové temné galaxie nejsou plné hvězd, ale naopak jsou prakticky beze hvězd. Mohou být docela velké a plné plynu, hvězdy v nich ale z nějakých důvodů nevznikají.

Najít galaxie, v nichž nezáří hvězdy, je pochopitelně velmi obtížné. Evropským astronomům ze Spolkové vysoké technické školy v Curychu a dalších institucí se podařilo objevit celkem šest dobrých kandidátů na temné galaxie. Všechny tyto galaxie pozorujeme ve vesmíru, který byl mladší než 2 miliardy let.

Temné galaxie osvětlené kvasarem

Astronomové využili toho, že zmíněné temné galaxie osvětlují blízké kvasary. Tyto kvasary vydávají ohromnou záplavu ultrafialového záření, které je absorbováno plynem v temných galaxiích a opět vyzářeno. Podle vědců je to podobné, jako když vám v klubu pod UV osvětlením září zuby nebo bílé oblečení.

TIP: Výjimečná trpasličí galaxie ukazuje, jak to vypadalo v raném vesmíru

Šestice temných galaxií zahrnuje malé a kompaktní galaxie, jejichž hmota odpovídá 200 milionům až 6 miliardám Sluncí. Badatelé k jejich objevení použili jeden z nejpokročilejších astronomických nástrojů dnešní doby, zařízení Multi Unit Spectroscopic Explorer (MUSE) na Very Large Telescope (VLT), které je pro takové pozorování výjimečně vhodné.

IFL Science, Astrophysical Journal