Výjimečná trpasličí galaxie ukazuje, jak to vypadalo v raném vesmíru

13.09.2017 - Stanislav Mihulka

Galaxie J0811+4730 s velmi nízkým obsahem kyslíku jako by z oka vypadla prvotním trpasličím galaxiím

Trpasličí galaxie -<p>Ilustrativní snímek trpasličí galaxie UGC 5497 ze souhvězdí Velké medvědice</p>
Trpasličí galaxie -

Ilustrativní snímek trpasličí galaxie UGC 5497 ze souhvězdí Velké medvědice

Malá galaxie ze souhvězdí Rysa není na první pohled příliš nápadná. Ukrajinští astronomové ale nedávno zjistili, že tahle galaxie obsahuje úplně nejméně kyslíku ze všech galaxií, v nichž se tvoří nové hvězdy.

Dotyčná trpasličí galaxie nese označení J0811+4730 a je od nás vzdálená asi 620 milionů světelných let. Uvízla jako úlovek v projektu, který se zaměřil na hledání galaxií s velmi nízkým obsahem kyslíku.

Galaxie téměř bez kyslíku

Takové galaxie jsou velmi vzácné. Když se totiž v nějaké galaxii spustí tvorba nových hvězd, vznikají obvykle i gigantické hvězdy, které brzy explodují jako supernovy a rozpráší po okolí spoustu atomů kyslíku a dalších prvků. První galaxie ve vesmíru oproti tomu obsahovaly vlastně jenom vodík, hélium a lehkou příměs třetího prvku, lithia.

TIP: Vědci už mají odpověď na zásadní otázku: Kam zmizely trpasličí galaxie?

Nízký obsah kyslíku je důvodem, proč trpasličí galaxie J0811+4730 tak fascinuje odborníky. Velmi totiž připomíná nejstarší trpasličí galaxie, které vznikly, když vesmíru nebyla ani jedna miliarda let. Poměr atomů kyslíku a vodíku v této galaxii je jenom 1,7 procenta hodnoty u našeho Slunce. Ta přitom odpovídá 1 atomu kyslíku na 1 740 atomů vodíku.

• Zdroj fotografií: ESA/Hubble & NASA