Genetici upravili genom pšenice, aby z ní bylo možné péct bílé pečivo s vlákninou

08.02.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Bílé pečivo je nedílnou součástí jídelníčku téměř každého Čecha. Jenže podle nutričních poradců ho ke zdraví vůbec nepotřebujeme.</p>

Bílé pečivo je v dnešní době nesmírně oblíbené. Z pohledu zdravé výživy je ale bílé pečivo problematické, především kvůli nízkému obsahu vlákniny a vysokému glykemickému indexu. Mezinárodní tým genetiků proto nedávno vystopoval geny, které souvisejí s obsahem vlákniny v mouce, a upravil genom pšenice tak, aby z ní stále bylo možné péct bílé pečivo, tentokrát ale s výrazně vyšším obsahem vlákniny.

Podle lékařů je vláknina velmi důležitou součástí stravy. Snižuje totiž riziko rozvoje rakoviny, diabetu, obezity i dalších závažných chorob. Odborníci na výživu doporučují, aby člověk v potravě snědl kolem 30 gramů vlákniny denně. Mnozí lidé to ale nezvládají a v jejich stravě není vlákniny dostatek. Významný podíl na tom má právě bílé pečivo. Jeden typický krajíc bílého chleba obsahuje přibližně 1 gram vlákniny, což není mnoho. Chléb vyrobený z geneticky vylepšené pšenice obsahuje zhruba dvojnásobné množství vlákniny. Vylepšené bílé pečivo sice stále ještě nedosahuje hodnot celozrnného chleba, jehož jeden krajíc obsahuje asi 3 gramy vlákniny, je to ale rozhodně krok správným směrem.

TIP: Zdraví v kuchyni: Vařená a syrová strava má odlišný vliv na střevní bakterie

Podobné genetické výzkumy přitom bývají nesmírně komplikované. Genomy rostlin a obzvláště genomy pěstovaných plodin jsou obvykle obrovské, a zpravidla mnohem rozsáhlejší než například lidský genom. Badatelé tak museli objevit správné geny mezi zhruba 150 tisíci geny pšenice.