Zdraví v kuchyni: Vařená a syrová strava má odlišný vliv na střevní bakterie

02.10.2019 - Stanislav Mihulka

<p>Některé syrové potraviny zřejmě mohou škodit střevní mikroflóře.</p>

Některé syrové potraviny zřejmě mohou škodit střevní mikroflóře.

Není žádným tajemstvím, že způsob zpracování potravin má značný vliv na střevní mikroflóru. Jak ale ukazuje nová studie vědců z Kalifornské univerzity v San Francisku a Harvardovy univerzity, v některých případech může být nevhodná úprava dokonce zdraví škodlivá.

Badatelé nejprve netestovali vliv vaření na střevní bakterie u lidí, nýbrž u myší. Jsou ale přesvědčeni, že to u nás funguje stejně, což si ostatně ověřili malou úvodní studií na lidech. Postupně vyzkoušeli vařené a syrové batáty, hovězí maso, brambory, kukuřici, hrášek, mrkev a řepu. Výsledky experimentu ukazují, že se dopad způsobu přípravy jídla na střevní bakterie druh od druhu potraviny značně liší.

TIP: Vědci omladili imunitní systém výměnou střevní mikroflóry

Vědci byli podle vlastních slov překvapeni, že na střevní mikroflóru nepůsobí rozdílně jen obsah živin v potravinách, ale také celá škála látek, jejichž obsah se liší mezi syrovými a vařenými potravinami. V některých případech, jako například u batátů, dokonce látky ze syrového jídla ničí střevní mikroflóru. Do budoucna vědci plánují zjišťovat, které potraviny je vzhledem ke střevní mikroflóře zdravější jíst syrové, a které je naopak před konzumací tepelně upravit.