Vědci omladili imunitní systém výměnou střevní mikroflóry

V experimentech na myších se povedlo zlepšit výkon imunity pomocí fekální transplantace

07.06.2019 - Stanislav Mihulka

Poslední dobou to vypadá, že se téměř všechny odpovědi na otázky o lidském zdraví ukrývají ve střevech. Střevní mikroflóra totiž hraje velice významnou roli v celé řadě procesů v lidském těle, které se často velmi silně dotýkají našeho zdraví. Podle nového výzkumu se to týká i imunitního systému.

Zjistili to britští odborníci, kteří dokázali zvrátit postupné stárnutí a slábnutí imunitního systému, v tomto případě u myší, tak, že u nich provedli fekální transplantaci. Do starších myších přenesli část obsahu střev mladých myší a tím ji doplnili a občerstvili jejich stárnoucí střevní mikroflóru. U starších myší poté došlo k výraznému zlepšení výkonu imunitního systému ve střevech.

TIP: Nečekaná pomoc: Transplantace stolice vedla k masivnímu zlepšení symptomů autismu

Střevní mikroflóru každého z nás tvoří stovky a možná i tisíce různých typů bakterií a dalších mikroorganismů. Vědci postupně zjišťují, že bakterie ve střevech nám pomáhají nejen s trávením potravy a výrobou nezbytně důležitých látek a vitamínů, ale také s činností mozku nebo právě s fungováním imunitního systému. Během života dochází ke změnám střevní mikroflóry a k jejímu celkovému stárnutí. Teď se ukazuje, že odborníci na stárnutí budou muset věnovat bakteriím ve střevech velkou pozornost.