Geneticky upravení komáři likvidují infekci viru horečky dengue

17.01.2020 - Stanislav Mihulka

Nebezpečnou horečku dengue přenášejí komáři a neexistuje proti ní účinná vakcína. Vědci nyní upravili komáří DNA tak, aby virus šířit nemohli

<p>Geneticky modifikovaní komáři vytvářejí ve svém těle protilátky, které úspěšně brání množení všem známým typům obávaného viru dengue.</p>

Malaričtí komáři nepřenášejí jen malárii. Při sání krve mohou na člověka přenést i celou řadu dalších infekcí, včetně řady nebezpečných virů. Jedním z nich je i původce horečky dengue, které se kvůli doprovodným bolestem přezdívá „horečka lámající kosti“. Na neléčenou horečku dengue umírá jedno až pět procent nakažených, přičemž každoročně onemocní touto chorobou 50 až 100 milionů lidí.

V případě horečky dengue jsou komáři našimi protivníky, protože napomáhají šíření tohoto viru. Co kdybychom z nich ale udělali naše spojence? Dílčí úspěch si v této oblasti připsal mezinárodní tým odborníků, kterému se podařilo geneticky upravit komáry tak, aby již nešířili viry horečky dengue. Takoví komáři sice dál bzučí a sají lidem krev, viry dengue se v nich ale nemohou množit a nešíří se k dalším hostitelům.

TIP: Veleúspěšný experiment dramaticky snížil počet nebezpečných komárů

Geneticky upravení komáři se objevili již dříve. Teď jde ale vůbec poprvé o komáry upravené tak, aby bránili množení všech čtyř známých typů virů horečky dengue. Jejich genetické vylepšení spočívá v tom, že tito komáři ve svém těle tvoří protilátky, které úspěšně brání replikaci, tedy množení zmíněných virů v komářím těle.