Veleúspěšný experiment dramaticky snížil počet nebezpečných komárů

13.07.2018 - Stanislav Mihulka

Automatický systém pro chov a vypouštění sterilních komárů by mohl změnit poměr sil v boji s nebezpečným hmyzem

Komáři na nás často útočí v ohromných počtech a obrana proti nim tak bývá velmi složitá. V posledních letech se ale objevují technologie, které nám umožňují bojovat s milionovými populacemi komárů najednou. Jednu takovou nedávno vyzkoušeli v Austrálii. Šlo o první podobný experiment prováděný v tropickém prostředí.

V severním Queenslandu vědci uskutečnili velkorysý experiment, během něhož vypustili miliony sterilních komárů. Výsledkem experimentu bylo, že populace komára tropického, který přenáší infekční choroby, jako je horečka dengue, žlutá zimnice nebo třeba zika, v dané oblasti poklesla o více než 80 procent. Experiment proběhl mezi listopadem 2017 a červnem 2018.

TIP: V Číně vzniká obří továrna na komáry: Týdně vyprodukuje 20 milionů jedinců

Vědci využili novou technologii chovu komárů společnosti Verily, která je postavená na automatizovaném systému masového množení a vypouštění komárů. Systém nejprve vychová komáry, následně je rozdělí podle pohlaví a samečky nakazí bakteriemi rodu Wolbachia. Vypuštění samečci se poté páří s volně žijícími samičkami. Ty sice následně snesou vajíčka, ze kterých se ale nic nevylíhne. Výhodou zmíněného řešení je i fakt, že uměle vypouštění samečci komárů nesají krev a nepředstavují tak riziko pro lidi.

CSIRO