Hádanka rozluštěna: Proč meteoroidy před dopadem na Zemi explodují?

19.12.2017 - Stanislav Mihulka

Meteoroidy v atmosféře obvykle vybuchnou. Vědci již tuší, proč tomu tak je

Naše planeta je před smetím z vesmíru chráněná lépe, než si odborníci mysleli. Ukazuje to nový výzkum amerických vědců, podle něhož přilétající kosmický kámen narazí na atmosféru a vzduch pod velkým tlakem způsobí, že meteoroid vybuchne.

Podle vedoucího výzkumu Jaye Meloshe z Purdueovy univerzity v takovém případě panuje velký gradient tlaku vzduchu mezi přední částí kosmického kamene, kde je tlak vysoký a zadní částí, kde je prakticky vakuum. Pokud si vzduch najde cestu, tak se pak snadno dostane dovnitř a meteoroid roztrhne na kusy.

Kosmické kameny vybuchují v atmosféře

Už delší dobu jsme věděli, že kosmické balvany při průletu naší atmosférou vybuchují. Vědci ale nevěděli proč. Meloshiho tým proto detailně prozkoumal případ Čeljabinského meteoru v roce 2013, kdy meteoroid vybuchl velmi silnou explozí.

TIP: Štěstí přeje připraveným: NASA a FEMA cvičí scénář dopadu meteoritu

Vše nasvědčuje tomu, že obyvatele zemského povrchu v Čeljabinsku i na dalších místech světa, která zažila podobný incident, chránila atmosféra tím, že způsobila explozi přilétajícího tělesa. Na Zemi pak nedopadl velký balvan, ale množství malých úlomků, které již nebyly tak devastující.

Purdue University, Meteoritics & Planetary Science