Reklama


Historické letouny: Báječné létající stroje

16.05.2018 - Pavel Nygrýn

Historické letouny a jejich věrné repliky mají v sobě vše, co si malí i velcí kluci (a nejen oni) mohou přát – romantiku, dokonalost ruční práce, dobrodružství, svobodu pohybu a patřičnou dávku adrenalinu. Dík patří všem, kteří je i dnes dokážou dostat na oblohu

<h2>Legenda aviatiky</h2><p>Louise Blériota není ve světě létání potřeba představovat – do dějin se zapsal už v roce 1909 jako první člověk, který v letadle překonal kanál La Manche. Nemusíme asi dodávat, že šlo o stroj vlastní konstrukce, jehož repliku nesoucí název <strong>Blériot XI</strong> je dnes možné obdivovat na různých leteckých dnech po celé Evropě.</p>

Legenda aviatiky

Louise Blériota není ve světě létání potřeba představovat – do dějin se zapsal už v roce 1909 jako první člověk, který v letadle překonal kanál La Manche. Nemusíme asi dodávat, že šlo o stroj vlastní konstrukce, jehož repliku nesoucí název Blériot XI je dnes možné obdivovat na různých leteckých dnech po celé Evropě.

<h3>Okřídlený motor</h3><p>Jedna ze zajímavých stíhaček z doby před druhou světovou válkou – sovětský <strong>Polikarpov I-16</strong> – se stala prvním sériově vyráběným letounem své třídy. Nezaměnitelný tvar jí dal obrovský hvězdicový motor, který měl původně výkon 450 koní, v poslední verzi ovšem až přes 1 000 koní (820 kW). Ve španělské občanské válce dostal letoun přezdívku „Mosca“ (muška), frankisté mu pro změnu říkali „Rata“ (krysa). Samotní sovětští letci mu zpočátku přezdívali „Jastrebok“ (jestřábek), ale jak stroj zastarával, došlo na nelichotivé označení „Išak“ (osel). </p>

Okřídlený motor

Jedna ze zajímavých stíhaček z doby před druhou světovou válkou – sovětský Polikarpov I-16 – se stala prvním sériově vyráběným letounem své třídy. Nezaměnitelný tvar jí dal obrovský hvězdicový motor, který měl původně výkon 450 koní, v poslední verzi ovšem až přes 1 000 koní (820 kW). Ve španělské občanské válce dostal letoun přezdívku „Mosca“ (muška), frankisté mu pro změnu říkali „Rata“ (krysa). Samotní sovětští letci mu zpočátku přezdívali „Jastrebok“ (jestřábek), ale jak stroj zastarával, došlo na nelichotivé označení „Išak“ (osel). 

<h3>Velká válka</h3><p>Britský stroj <strong>Airco D.H.2</strong> patřil k dítkům známého konstruktéra de Havillanda. Netradiční konstrukce s tlačnou vrtulí měla zajistit mimo jiné bezproblémovou střelbu zabudovaným kulometem, a když pak tyto stroje dorazily na frontu, ukázaly se být více než zdatným soupeřem svých německých protějšků. Už za dva roky, na konci války, však kvůli rychlému rozvoji letectví zastaraly.</p>

Velká válka

Britský stroj Airco D.H.2 patřil k dítkům známého konstruktéra de Havillanda. Netradiční konstrukce s tlačnou vrtulí měla zajistit mimo jiné bezproblémovou střelbu zabudovaným kulometem, a když pak tyto stroje dorazily na frontu, ukázaly se být více než zdatným soupeřem svých německých protějšků. Už za dva roky, na konci války, však kvůli rychlému rozvoji letectví zastaraly.

<h3>Dvě křídla nestačí</h3><p>Éra jednoho křídla byla ještě daleko – světu kralovaly především dvouplošníky a přidaly se i trojplošníky. Nejslavnějším letounem první světové války se stal asi <strong>Fokker Dr.I Dreidecker</strong>, stroj, na kterém létal i legendární Rudý baron, stíhací eso Manfred von Richthofen. Repliky tohoto stroje patří k častým ozdobám leteckých show. </p>

Dvě křídla nestačí

Éra jednoho křídla byla ještě daleko – světu kralovaly především dvouplošníky a přidaly se i trojplošníky. Nejslavnějším letounem první světové války se stal asi Fokker Dr.I Dreidecker, stroj, na kterém létal i legendární Rudý baron, stíhací eso Manfred von Richthofen. Repliky tohoto stroje patří k častým ozdobám leteckých show. 

<h3>Naučte svět létat</h3><p>Kromě soukromých nadšenců se do výroby letounů pouštěly i větší firmy. British and Colonial Aeroplane Company přišla s jednoduchým <strong>Boxkitem</strong>, který sloužil jako výcvikový stroj až do začátku první světové války. Dnes můžeme obdivovat několik létajících i statických replik.</p>

Naučte svět létat

Kromě soukromých nadšenců se do výroby letounů pouštěly i větší firmy. British and Colonial Aeroplane Company přišla s jednoduchým Boxkitem, který sloužil jako výcvikový stroj až do začátku první světové války. Dnes můžeme obdivovat několik létajících i statických replik.

<h3>Češi na obloze</h3><p>Na leteckých dnech můžete spatřit i repliky československých dvoumístných sportovních strojů.  První letoun továrny Avia s označením <strong>BH-1 exp.</strong> trpěl zpočátku nedostatkem motorového výkonu (zejména při letu s pasažérem).  Přímým následníkem byl v mnohém vylepšený model <strong>BH-5</strong> (označení L-BOSA mu dalo přezdívku „Boska“), který sbíral ceny na mezinárodních leteckých soutěžích. Oba vznikly v jediném exempláři, daly však základ úspěšné řadě sportovních letadel BH.</p>

Češi na obloze

Na leteckých dnech můžete spatřit i repliky československých dvoumístných sportovních strojů.  První letoun továrny Avia s označením BH-1 exp. trpěl zpočátku nedostatkem motorového výkonu (zejména při letu s pasažérem).  Přímým následníkem byl v mnohém vylepšený model BH-5 (označení L-BOSA mu dalo přezdívku „Boska“), který sbíral ceny na mezinárodních leteckých soutěžích. Oba vznikly v jediném exempláři, daly však základ úspěšné řadě sportovních letadel BH.

<h3>Nesmrtelný univerzál</h3><p>Prováděl průzkum, bombardoval, útočil na zeppeliny, cvičili se na něm nováčci – britský letoun <strong>Avro 504</strong> byl prostě univerzálním strojem. Po první světové válce se na rozdíl od rychle zastarávajících konkurentů dočkal dalšího vylepšení a létal s různými motory až do roku 1935.</p>

Nesmrtelný univerzál

Prováděl průzkum, bombardoval, útočil na zeppeliny, cvičili se na něm nováčci – britský letoun Avro 504 byl prostě univerzálním strojem. Po první světové válce se na rozdíl od rychle zastarávajících konkurentů dočkal dalšího vylepšení a létal s různými motory až do roku 1935.

<h3>Setkání tří generací</h3><p>Takovéto záběry patří k vrcholům leteckých dnů. Setkávají se zde stroje tří etap moderních dějin: Druhou světovou válku reprezentuje nezaměnitelný stříbrný <strong>Mustang P-51</strong>, éru války studené potom „topgunový“ <strong>F-15 Eagle</strong>, který ve verzi Strike Eagle stále funguje v aktivní službě. Moderní generaci pak nemůže zosobnit nic jiného než technicky nejdokonalejší stroj současného válečného letectva – <strong>F-22 Raptor</strong>.</p>

Setkání tří generací

Takovéto záběry patří k vrcholům leteckých dnů. Setkávají se zde stroje tří etap moderních dějin: Druhou světovou válku reprezentuje nezaměnitelný stříbrný Mustang P-51, éru války studené potom „topgunový“ F-15 Eagle, který ve verzi Strike Eagle stále funguje v aktivní službě. Moderní generaci pak nemůže zosobnit nic jiného než technicky nejdokonalejší stroj současného válečného letectva – F-22 Raptor.

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Revue

Nesmírně rozpálený plynný obr KELT-9b je velice blízko své hvězdě

Vesmír

Brněnští Němci vítají 15. března 1939 německou armádu. Také Jan Svoboda měl k okupantům velmi blízko

Válka

Blízko vstupu do parku se tyčí i 150 metrů vysoká Babylonská věž (foto: Shutterstock)

 

Příroda

Celý proces probíhal za přítomnosti kněze s hlavou Anubise, boha zemřelých, pohřebišť a mumifikace, který byl nejčastěji zpodobňován jako šakal

Historie

Hot Creek v kaldeře Long Valley, Kalifornie

Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907