Historické železnice: Sedm nejkrásnějších vyhlídek z oceli a páry

30.07.2020 - Vilém Koubek

Parní železnice se v minulosti stala v mnoha regionech páteří průmyslu a historičtí „železní oři“ se těší oblibě i dnes, především u turistů. Ke svezení přitom lákají nejen čarovné scenérie, ale také luxusní vagony a pocit návratu do dávných časů

<h3>Úzká a vysoká</h3><p><strong>Cumbres & Toltec Scenic Railroad | trasa: Antonito–Chama | USA</strong></p><p>Jedná se o nejvýš položenou a současně nejdelší úzkorozchodnou dráhu Spojených států: Její koleje od sebe dělí 914 mm a procházejí průsmykem <strong>Cumbres Pass</strong>, který se vypíná do výšky přes 3 000 m n. m. Železnice vznikla v roce 1880 a dnes slouží jako vyhlídková trasa mezi coloradským Antonitem a Chamou v Novém Mexiku. <strong>Dvě soupravy s parními lokomotivami – každá v jednom směru – se vydávají na cestu během sezony, od sklonku května do října. Vyjíždějí ráno a potkávají se v půli trasy ve stanici v coloradském Osieru.</strong> Tam pasažéři obou vlaků vystoupí a společně poobědvají, načež mohou buď pokračovat dál, nebo nasednout do soupravy v protisměru a vrátit se do původní stanice. </p>

Úzká a vysoká

Cumbres & Toltec Scenic Railroad | trasa: Antonito–Chama | USA

Jedná se o nejvýš položenou a současně nejdelší úzkorozchodnou dráhu Spojených států: Její koleje od sebe dělí 914 mm a procházejí průsmykem Cumbres Pass, který se vypíná do výšky přes 3 000 m n. m. Železnice vznikla v roce 1880 a dnes slouží jako vyhlídková trasa mezi coloradským Antonitem a Chamou v Novém Mexiku. Dvě soupravy s parními lokomotivami – každá v jednom směru – se vydávají na cestu během sezony, od sklonku května do října. Vyjíždějí ráno a potkávají se v půli trasy ve stanici v coloradském Osieru. Tam pasažéři obou vlaků vystoupí a společně poobědvají, načež mohou buď pokračovat dál, nebo nasednout do soupravy v protisměru a vrátit se do původní stanice. 

<h3>Stanice za zdí</h3><p><strong>Brockenbahn | trasa: Drei Annen Hohne – Brocken | Německo</strong></p><p>Úzkorozchodná trať v německém pohoří Harz měří 19 km: Nejprve se vine údolím říčky Kalte Bode, načež vystoupá až do stanice Brocken, ve výšce 1 125 m n. m. Souprava tažená parní lokomotivou přitom překoná převýšení 582 m. Historie trasy sahá do roku 1869, kdy se objevil první návrh na její zbudování. Stavět se však začalo teprve v roce 1896 a první část trati se otevřela o dva roky později. <strong>Za druhé světové války se v blízkosti kolejí bojovalo, a tamní doprava proto do roku 1949 stála. Až do pádu Berlínské zdi navíc hora Brocken s vojenskou základnou spadala pod správu sovětské armády a zůstávala nepřístupná. </strong></p>

Stanice za zdí

Brockenbahn | trasa: Drei Annen Hohne – Brocken | Německo

Úzkorozchodná trať v německém pohoří Harz měří 19 km: Nejprve se vine údolím říčky Kalte Bode, načež vystoupá až do stanice Brocken, ve výšce 1 125 m n. m. Souprava tažená parní lokomotivou přitom překoná převýšení 582 m. Historie trasy sahá do roku 1869, kdy se objevil první návrh na její zbudování. Stavět se však začalo teprve v roce 1896 a první část trati se otevřela o dva roky později. Za druhé světové války se v blízkosti kolejí bojovalo, a tamní doprava proto do roku 1949 stála. Až do pádu Berlínské zdi navíc hora Brocken s vojenskou základnou spadala pod správu sovětské armády a zůstávala nepřístupná. 

<h3>Fénix mezi expresy</h3><p><strong>Venice Simplon-Orient-Express | trasa: Londýn–Benátky | Evropa</strong></p><p>Původní dálkové vlaky Orient Express začaly jezdit pod hlavičkou společnosti <strong>Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL)</strong> v roce 1883. Jejich trasa se často měnila, ale nejčastěji se pohybovaly mezi Paříží a Istanbulem. Postupně je však z trhu vytlačovaly modernější a rychlejší soupravy, takže firma nakonec spojení zrušila. V 70. letech minulého století vstoupil na scénu americký podnikatel <strong>James Sherwood</strong>, nakupoval od CIWL vyřazené vagony a předával je do péče restaurátorů: <strong>Celkem jich pořídil 35 v přepočtu za 397 milionů korun, a v Evropě tak mohl vyrazit na koleje nový Orient Express – tentokrát mezi Benátkami a Londýnem. </strong></p>

Fénix mezi expresy

Venice Simplon-Orient-Express | trasa: Londýn–Benátky | Evropa

Původní dálkové vlaky Orient Express začaly jezdit pod hlavičkou společnosti Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL) v roce 1883. Jejich trasa se často měnila, ale nejčastěji se pohybovaly mezi Paříží a Istanbulem. Postupně je však z trhu vytlačovaly modernější a rychlejší soupravy, takže firma nakonec spojení zrušila. V 70. letech minulého století vstoupil na scénu americký podnikatel James Sherwood, nakupoval od CIWL vyřazené vagony a předával je do péče restaurátorů: Celkem jich pořídil 35 v přepočtu za 397 milionů korun, a v Evropě tak mohl vyrazit na koleje nový Orient Express – tentokrát mezi Benátkami a Londýnem. 

<h3>Na cestě se čtyřkolákem</h3><p><strong>Posázavský pacifik | trasa: Praha – Světlá nad Sázavou | Česká republika</strong></p><p>Tzv. Posázavský pacifik zahrnuje železniční tratě 210 a 212: První se začala stavět v roce 1881, využívat ji měl hlavně dnes již zaniklý modřanský cukrovar a na její konstrukci se podíleli odborníci nejen z Rakouska-Uherska, ale rovněž z Itálie. Trať z Čerčan do Světlé nad Sázavou pak vznikala od roku 1902. Obě přitom pomohly s rozvojem lokálního průmyslu a přivedly do Posázaví také nové turisty. <strong>Dnes se na nich kromě pravidelného provozu odehrávají i sváteční jízdy, včetně historických vlaků – mimo jiné parní lokomotivy 434.2, známé jako „čtyřkolák“.</strong> </p>

Na cestě se čtyřkolákem

Posázavský pacifik | trasa: Praha – Světlá nad Sázavou | Česká republika

Tzv. Posázavský pacifik zahrnuje železniční tratě 210 a 212: První se začala stavět v roce 1881, využívat ji měl hlavně dnes již zaniklý modřanský cukrovar a na její konstrukci se podíleli odborníci nejen z Rakouska-Uherska, ale rovněž z Itálie. Trať z Čerčan do Světlé nad Sázavou pak vznikala od roku 1902. Obě přitom pomohly s rozvojem lokálního průmyslu a přivedly do Posázaví také nové turisty. Dnes se na nich kromě pravidelného provozu odehrávají i sváteční jízdy, včetně historických vlaků – mimo jiné parní lokomotivy 434.2, známé jako „čtyřkolák“.

<h3>Afrika na dlani </h3><p><strong>Cape to Cairo | trasa: Kapské Město – Káhira | Afrika</strong></p><p>Dvacet osm dní trvá cesta po kolejích mezi jihoafrickým Kapským Městem a egyptskou Káhirou: Ve stanici nedaleko mysu Dobré naděje nasednou pasažéři do <strong>luxusních vagonů soupravy Pride of Africa, načež parní lokomotiva zamíří přes Kapské hory, poušť Karoo i národní park Serengeti, okolo Viktoriiných vodopádů či Údolí králů</strong>. Cestující tak prožijí dobrodružství, při němž se mohou kochat nádhernými scenériemi i divokou přírodou. Ve vlaku se navíc podávají africké speciality a pijí se k nim nejlepší jihoafrická vína. Trasu obsluhuje rodinná společnost Rovos Rail, fungující od roku 1989. </p>

Afrika na dlani 

Cape to Cairo | trasa: Kapské Město – Káhira | Afrika

Dvacet osm dní trvá cesta po kolejích mezi jihoafrickým Kapským Městem a egyptskou Káhirou: Ve stanici nedaleko mysu Dobré naděje nasednou pasažéři do luxusních vagonů soupravy Pride of Africa, načež parní lokomotiva zamíří přes Kapské hory, poušť Karoo i národní park Serengeti, okolo Viktoriiných vodopádů či Údolí králů. Cestující tak prožijí dobrodružství, při němž se mohou kochat nádhernými scenériemi i divokou přírodou. Ve vlaku se navíc podávají africké speciality a pijí se k nim nejlepší jihoafrická vína. Trasu obsluhuje rodinná společnost Rovos Rail, fungující od roku 1989. 

<h3>Parní památka</h3><p><strong>Darjeeling Himalayan Railway | trasa: Nové Džalpajguri – Dardžiling | Indie</strong></p><p>Lokomotivy jezdící po Darjeeling Himalayan Railway se někdy přirovnávají k hračkám. Pohybují se totiž po úzkorozchodné trati, s kolejnicemi vzdálenými pouhých 610 mm – parní či dieselové stroje jsou tak oproti těm běžným velmi malé. <strong>Co jim však chybí na rozměrech, to dohánějí výkonem: Již od roku 1881 vozí náklad i turisty z Nového Džalpajguri v nadmořské výšce 100 m do 88 km vzdáleného Dardžilingu. Trasa přitom zahrnuje i nejvýš položenou vlakovou zastávku v Indii, Ghum ležící ve 2 200 m n. m.</strong> Díky nádherným scenériím a zachovalé vozovně se železnice v roce 1999 zařadila na seznam světového dědictví UNESCO. </p>

Parní památka

Darjeeling Himalayan Railway | trasa: Nové Džalpajguri – Dardžiling | Indie

Lokomotivy jezdící po Darjeeling Himalayan Railway se někdy přirovnávají k hračkám. Pohybují se totiž po úzkorozchodné trati, s kolejnicemi vzdálenými pouhých 610 mm – parní či dieselové stroje jsou tak oproti těm běžným velmi malé. Co jim však chybí na rozměrech, to dohánějí výkonem: Již od roku 1881 vozí náklad i turisty z Nového Džalpajguri v nadmořské výšce 100 m do 88 km vzdáleného Dardžilingu. Trasa přitom zahrnuje i nejvýš položenou vlakovou zastávku v Indii, Ghum ležící ve 2 200 m n. m. Díky nádherným scenériím a zachovalé vozovně se železnice v roce 1999 zařadila na seznam světového dědictví UNESCO. 

<h3>Ve světě čar a kouzel</h3><p><strong>West Highland Line | trasa: Mallaig–Oban | Skotsko</strong></p><p>Dráhu spojující skotská přístavní města Mallaig a Oban zvolili čtenáři cestovatelského časopisu Wanderlust za nejmalebnější na světě – předstihla i Transsibiřskou magistrálu. Jde totiž o jednu ze dvou tratí vedoucích skrz odlehlé a skalnaté západní pobřeží Skotska, takže za okny vagonů ubíhá tamní panenská a drsná příroda se skálami i rozlehlými jezery. <strong>Velkou popularitu trase zajistil také fakt, že se objevila ve filmovém zpracování knižní série Harry Potter</strong>: Hrdinové cestují vlakem do kouzelnické školy v Bradavicích, přičemž obzvlášť prosluly záběry na betonový viadukt Glenfinnan (na snímku).</p>

Ve světě čar a kouzel

West Highland Line | trasa: Mallaig–Oban | Skotsko

Dráhu spojující skotská přístavní města Mallaig a Oban zvolili čtenáři cestovatelského časopisu Wanderlust za nejmalebnější na světě – předstihla i Transsibiřskou magistrálu. Jde totiž o jednu ze dvou tratí vedoucích skrz odlehlé a skalnaté západní pobřeží Skotska, takže za okny vagonů ubíhá tamní panenská a drsná příroda se skálami i rozlehlými jezery. Velkou popularitu trase zajistil také fakt, že se objevila ve filmovém zpracování knižní série Harry Potter: Hrdinové cestují vlakem do kouzelnické školy v Bradavicích, přičemž obzvlášť prosluly záběry na betonový viadukt Glenfinnan (na snímku).




Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Berínská zeď měřila 165 km (45 km na hranici Východního Berlína, 120 km čítala hranice mezi Západním Berlínem a Braniborskem).

Zajímavosti

Podle OSN závisí v současnosti na odsolené vodě zhruba 1 % obyvatel planety. Do roku 2025 by mohlo jít až o 14 % lidí. 

Zajímavosti
Historie

V polské vesnici Osłonki odkryli společnost s bohatými i chudými ze samotného počátku neolitu.

Věda

Shermany ve velkém využíval také Izrael.

Válka

O stavbě mešity rozhodl sám král Hassan II. V roce 1980 prohlásil, že chce dát Casablance velkou a krásnou budovu, na kterou bude město hrdé do konce časů.

Cestování

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907