Historické železnice: Sedm nejkrásnějších vyhlídek z oceli a páry

30.07.2020 - Vilém Koubek

Parní železnice se v minulosti stala v mnoha regionech páteří průmyslu a historičtí „železní oři“ se těší oblibě i dnes, především u turistů. Ke svezení přitom lákají nejen čarovné scenérie, ale také luxusní vagony a pocit návratu do dávných časů

<h3>Úzká a vysoká</h3><p><strong>Cumbres & Toltec Scenic Railroad | trasa: Antonito–Chama | USA</strong></p><p>Jedná se o nejvýš položenou a současně nejdelší úzkorozchodnou dráhu Spojených států: Její koleje od sebe dělí 914 mm a procházejí průsmykem <strong>Cumbres Pass</strong>, který se vypíná do výšky přes 3 000 m n. m. Železnice vznikla v roce 1880 a dnes slouží jako vyhlídková trasa mezi coloradským Antonitem a Chamou v Novém Mexiku. <strong>Dvě soupravy s parními lokomotivami – každá v jednom směru – se vydávají na cestu během sezony, od sklonku května do října. Vyjíždějí ráno a potkávají se v půli trasy ve stanici v coloradském Osieru.</strong> Tam pasažéři obou vlaků vystoupí a společně poobědvají, načež mohou buď pokračovat dál, nebo nasednout do soupravy v protisměru a vrátit se do původní stanice. </p>

Úzká a vysoká

Cumbres & Toltec Scenic Railroad | trasa: Antonito–Chama | USA

Jedná se o nejvýš položenou a současně nejdelší úzkorozchodnou dráhu Spojených států: Její koleje od sebe dělí 914 mm a procházejí průsmykem Cumbres Pass, který se vypíná do výšky přes 3 000 m n. m. Železnice vznikla v roce 1880 a dnes slouží jako vyhlídková trasa mezi coloradským Antonitem a Chamou v Novém Mexiku. Dvě soupravy s parními lokomotivami – každá v jednom směru – se vydávají na cestu během sezony, od sklonku května do října. Vyjíždějí ráno a potkávají se v půli trasy ve stanici v coloradském Osieru. Tam pasažéři obou vlaků vystoupí a společně poobědvají, načež mohou buď pokračovat dál, nebo nasednout do soupravy v protisměru a vrátit se do původní stanice. 

<h3>Stanice za zdí</h3><p><strong>Brockenbahn | trasa: Drei Annen Hohne – Brocken | Německo</strong></p><p>Úzkorozchodná trať v německém pohoří Harz měří 19 km: Nejprve se vine údolím říčky Kalte Bode, načež vystoupá až do stanice Brocken, ve výšce 1 125 m n. m. Souprava tažená parní lokomotivou přitom překoná převýšení 582 m. Historie trasy sahá do roku 1869, kdy se objevil první návrh na její zbudování. Stavět se však začalo teprve v roce 1896 a první část trati se otevřela o dva roky později. <strong>Za druhé světové války se v blízkosti kolejí bojovalo, a tamní doprava proto do roku 1949 stála. Až do pádu Berlínské zdi navíc hora Brocken s vojenskou základnou spadala pod správu sovětské armády a zůstávala nepřístupná. </strong></p>

Stanice za zdí

Brockenbahn | trasa: Drei Annen Hohne – Brocken | Německo

Úzkorozchodná trať v německém pohoří Harz měří 19 km: Nejprve se vine údolím říčky Kalte Bode, načež vystoupá až do stanice Brocken, ve výšce 1 125 m n. m. Souprava tažená parní lokomotivou přitom překoná převýšení 582 m. Historie trasy sahá do roku 1869, kdy se objevil první návrh na její zbudování. Stavět se však začalo teprve v roce 1896 a první část trati se otevřela o dva roky později. Za druhé světové války se v blízkosti kolejí bojovalo, a tamní doprava proto do roku 1949 stála. Až do pádu Berlínské zdi navíc hora Brocken s vojenskou základnou spadala pod správu sovětské armády a zůstávala nepřístupná. 

<h3>Fénix mezi expresy</h3><p><strong>Venice Simplon-Orient-Express | trasa: Londýn–Benátky | Evropa</strong></p><p>Původní dálkové vlaky Orient Express začaly jezdit pod hlavičkou společnosti <strong>Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL)</strong> v roce 1883. Jejich trasa se často měnila, ale nejčastěji se pohybovaly mezi Paříží a Istanbulem. Postupně je však z trhu vytlačovaly modernější a rychlejší soupravy, takže firma nakonec spojení zrušila. V 70. letech minulého století vstoupil na scénu americký podnikatel <strong>James Sherwood</strong>, nakupoval od CIWL vyřazené vagony a předával je do péče restaurátorů: <strong>Celkem jich pořídil 35 v přepočtu za 397 milionů korun, a v Evropě tak mohl vyrazit na koleje nový Orient Express – tentokrát mezi Benátkami a Londýnem. </strong></p>

Fénix mezi expresy

Venice Simplon-Orient-Express | trasa: Londýn–Benátky | Evropa

Původní dálkové vlaky Orient Express začaly jezdit pod hlavičkou společnosti Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL) v roce 1883. Jejich trasa se často měnila, ale nejčastěji se pohybovaly mezi Paříží a Istanbulem. Postupně je však z trhu vytlačovaly modernější a rychlejší soupravy, takže firma nakonec spojení zrušila. V 70. letech minulého století vstoupil na scénu americký podnikatel James Sherwood, nakupoval od CIWL vyřazené vagony a předával je do péče restaurátorů: Celkem jich pořídil 35 v přepočtu za 397 milionů korun, a v Evropě tak mohl vyrazit na koleje nový Orient Express – tentokrát mezi Benátkami a Londýnem. 

<h3>Na cestě se čtyřkolákem</h3><p><strong>Posázavský pacifik | trasa: Praha – Světlá nad Sázavou | Česká republika</strong></p><p>Tzv. Posázavský pacifik zahrnuje železniční tratě 210 a 212: První se začala stavět v roce 1881, využívat ji měl hlavně dnes již zaniklý modřanský cukrovar a na její konstrukci se podíleli odborníci nejen z Rakouska-Uherska, ale rovněž z Itálie. Trať z Čerčan do Světlé nad Sázavou pak vznikala od roku 1902. Obě přitom pomohly s rozvojem lokálního průmyslu a přivedly do Posázaví také nové turisty. <strong>Dnes se na nich kromě pravidelného provozu odehrávají i sváteční jízdy, včetně historických vlaků – mimo jiné parní lokomotivy 434.2, známé jako „čtyřkolák“.</strong> </p>

Na cestě se čtyřkolákem

Posázavský pacifik | trasa: Praha – Světlá nad Sázavou | Česká republika

Tzv. Posázavský pacifik zahrnuje železniční tratě 210 a 212: První se začala stavět v roce 1881, využívat ji měl hlavně dnes již zaniklý modřanský cukrovar a na její konstrukci se podíleli odborníci nejen z Rakouska-Uherska, ale rovněž z Itálie. Trať z Čerčan do Světlé nad Sázavou pak vznikala od roku 1902. Obě přitom pomohly s rozvojem lokálního průmyslu a přivedly do Posázaví také nové turisty. Dnes se na nich kromě pravidelného provozu odehrávají i sváteční jízdy, včetně historických vlaků – mimo jiné parní lokomotivy 434.2, známé jako „čtyřkolák“.

<h3>Afrika na dlani </h3><p><strong>Cape to Cairo | trasa: Kapské Město – Káhira | Afrika</strong></p><p>Dvacet osm dní trvá cesta po kolejích mezi jihoafrickým Kapským Městem a egyptskou Káhirou: Ve stanici nedaleko mysu Dobré naděje nasednou pasažéři do <strong>luxusních vagonů soupravy Pride of Africa, načež parní lokomotiva zamíří přes Kapské hory, poušť Karoo i národní park Serengeti, okolo Viktoriiných vodopádů či Údolí králů</strong>. Cestující tak prožijí dobrodružství, při němž se mohou kochat nádhernými scenériemi i divokou přírodou. Ve vlaku se navíc podávají africké speciality a pijí se k nim nejlepší jihoafrická vína. Trasu obsluhuje rodinná společnost Rovos Rail, fungující od roku 1989. </p>

Afrika na dlani 

Cape to Cairo | trasa: Kapské Město – Káhira | Afrika

Dvacet osm dní trvá cesta po kolejích mezi jihoafrickým Kapským Městem a egyptskou Káhirou: Ve stanici nedaleko mysu Dobré naděje nasednou pasažéři do luxusních vagonů soupravy Pride of Africa, načež parní lokomotiva zamíří přes Kapské hory, poušť Karoo i národní park Serengeti, okolo Viktoriiných vodopádů či Údolí králů. Cestující tak prožijí dobrodružství, při němž se mohou kochat nádhernými scenériemi i divokou přírodou. Ve vlaku se navíc podávají africké speciality a pijí se k nim nejlepší jihoafrická vína. Trasu obsluhuje rodinná společnost Rovos Rail, fungující od roku 1989. 

<h3>Parní památka</h3><p><strong>Darjeeling Himalayan Railway | trasa: Nové Džalpajguri – Dardžiling | Indie</strong></p><p>Lokomotivy jezdící po Darjeeling Himalayan Railway se někdy přirovnávají k hračkám. Pohybují se totiž po úzkorozchodné trati, s kolejnicemi vzdálenými pouhých 610 mm – parní či dieselové stroje jsou tak oproti těm běžným velmi malé. <strong>Co jim však chybí na rozměrech, to dohánějí výkonem: Již od roku 1881 vozí náklad i turisty z Nového Džalpajguri v nadmořské výšce 100 m do 88 km vzdáleného Dardžilingu. Trasa přitom zahrnuje i nejvýš položenou vlakovou zastávku v Indii, Ghum ležící ve 2 200 m n. m.</strong> Díky nádherným scenériím a zachovalé vozovně se železnice v roce 1999 zařadila na seznam světového dědictví UNESCO. </p>

Parní památka

Darjeeling Himalayan Railway | trasa: Nové Džalpajguri – Dardžiling | Indie

Lokomotivy jezdící po Darjeeling Himalayan Railway se někdy přirovnávají k hračkám. Pohybují se totiž po úzkorozchodné trati, s kolejnicemi vzdálenými pouhých 610 mm – parní či dieselové stroje jsou tak oproti těm běžným velmi malé. Co jim však chybí na rozměrech, to dohánějí výkonem: Již od roku 1881 vozí náklad i turisty z Nového Džalpajguri v nadmořské výšce 100 m do 88 km vzdáleného Dardžilingu. Trasa přitom zahrnuje i nejvýš položenou vlakovou zastávku v Indii, Ghum ležící ve 2 200 m n. m. Díky nádherným scenériím a zachovalé vozovně se železnice v roce 1999 zařadila na seznam světového dědictví UNESCO. 

<h3>Ve světě čar a kouzel</h3><p><strong>West Highland Line | trasa: Mallaig–Oban | Skotsko</strong></p><p>Dráhu spojující skotská přístavní města Mallaig a Oban zvolili čtenáři cestovatelského časopisu Wanderlust za nejmalebnější na světě – předstihla i Transsibiřskou magistrálu. Jde totiž o jednu ze dvou tratí vedoucích skrz odlehlé a skalnaté západní pobřeží Skotska, takže za okny vagonů ubíhá tamní panenská a drsná příroda se skálami i rozlehlými jezery. <strong>Velkou popularitu trase zajistil také fakt, že se objevila ve filmovém zpracování knižní série Harry Potter</strong>: Hrdinové cestují vlakem do kouzelnické školy v Bradavicích, přičemž obzvlášť prosluly záběry na betonový viadukt Glenfinnan (na snímku).</p>

Ve světě čar a kouzel

West Highland Line | trasa: Mallaig–Oban | Skotsko

Dráhu spojující skotská přístavní města Mallaig a Oban zvolili čtenáři cestovatelského časopisu Wanderlust za nejmalebnější na světě – předstihla i Transsibiřskou magistrálu. Jde totiž o jednu ze dvou tratí vedoucích skrz odlehlé a skalnaté západní pobřeží Skotska, takže za okny vagonů ubíhá tamní panenská a drsná příroda se skálami i rozlehlými jezery. Velkou popularitu trase zajistil také fakt, že se objevila ve filmovém zpracování knižní série Harry Potter: Hrdinové cestují vlakem do kouzelnické školy v Bradavicích, přičemž obzvlášť prosluly záběry na betonový viadukt Glenfinnan (na snímku).

Reklama




Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Rytina Jiřího Jakuba Dašického průlet Velké komety nad Prahou 12. listopadu 1577. Kromě komety se na obloze objevuje pět symbolů zvěrokruhu: Beran, Ryby, Vodnář, Kozoroh a Střelec. Pod ocasem komety je půlměsíc a Saturn, zobrazený jako hvězda s astronomickým symbolem ♄. 

Historie

Když štír bodne s použitím maximální možné dávky jedu, musí pro to mít opravdu pádný důvod. V krajním případě umí štíři jed i rozprašovat a odradí tak od útoku třeba křečky (Onychomys), kteří škorpiony dokážou odzbrojit tím, že jim úplně odkousnou ocas.

Příroda
Reklama
Vesmír

Francouzští vojáci během bitvy na Marně konecm léta 1914. Během následujících let jich padlo přes 1 400 000.

Válka

Stres dokáže zbarvit vlasy na šedivo. Pořádná dovolená jim zase může vrátit jejich původní barvu.

Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907