Hladomor z druhé světové války mají Nizozemci stále ještě v genech

09.02.2018 - Stanislav Mihulka

Hladomor v Nizozemsku -<p>Ženy za hladomoru v okupovaném Nizozemsku, na přelomu let 1944 a 1945</p>
Hladomor v Nizozemsku -

Ženy za hladomoru v okupovaném Nizozemsku, na přelomu let 1944 a 1945

Na sklonku druhé světové války propukl v části Nizozemska, která byla v té době stále okupovaná Německem, drastický hladomor. Asi 22 tisíc lidí tehdy zemřelo hlady a 4,5 milionů Nizozemců trpělo extrémní podvýživou.

Vědci si už dříve všimli, že potomci lidí, které postihl tehdejší hladomor, jsou ve zvýšené míře obézní a mají častěji diabetes 2. typu, schizofrenii nebo další zdravotní problémy. A teď to potvrzuje i nový výzkumu DNA těchto potomků.

TIP: Silnější, než se zdají: Ženy přežívají muže i během hladomorů a epidemií

Nizozemští a američtí genetici zjistili, že hladomor zanechal stopy na epigenetice těchto lidí. Jinými slovy, změnil chemické značky, které jsou navěšené na DNA a ovlivňují fungování jednotlivých genů. Od hladomoru uplynulo více než 70 let a lidé v Nizozemsko na něj přesto dodnes doplácejí.

Columbia University's Mailman School of Public Health