Hlasem proti hmotě: Jak vysoký musí být tón k rozbití skleničky na víno?

08.11.2015 - redakce 100+1

Určitě si vybavíte scény ve filmech kdy někdo zaječí až praská sklo. Lze opravdu hlasem rozbít sklenici a jaký je k tomu potřeba vyvinout zvuk?


Reklama

Ťuknete-li do skleničky, vydává zvuk o rezonanční frekvenci, při níž sklo vibruje nejefektivněji. Pokud se vám hlasem podaří zmíněný zvuk napodobit, můžete sklenici skutečně i rozbít: výška vydávaného tónu přitom závisí především na tvaru a velikosti nádoby. Trik ovšem spočívá v tom, že musíte zpívat dostatečně hlasitě a zvučně. Lze jistě použít i reproduktory, těžší je to však bez nich. Televizní ukázku rozbití skleničky bez jakýchkoliv pomůcek poskytl kanál Discovery Channel, a to v rámci pořadu Bořiči mýtů. Rockový zpěvák Jaime Vendera tehdy svým mocným vokálem pár kusů skla skutečně znehodnotil… 

  • Zdroj textu:

    100+1 zahraniční zajímavost

  • Zdroj fotografií: Shutterstock

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Zajímavosti

Krásná císařovna Barbora

Historie

Saturn a jeho polární záře

Tři fotografie Saturnu pořízené pomocí spektrografu STIS na palubě Hubbleova teleskopu odhalují dynamickou povahu polárních září na planetě. Série představuje pohled na jižní polokouli tělesa v rozpětí pěti dnů. Polární záře na Saturnu mají podobu prstence zářících plynů v okolí pólů a vznikají při kolizi nabitých částic s magnetickým polem planety. Částice jsou urychlovány na vysoké energie a vnikají do horních vrstev atmosféry. Srážky s přítomnými plyny pak vedou k vyzáření energie ve viditelné části spektra a také v ultrafialovém a infračerveném oboru.

Vesmír

Kdysi aktivní vulkány se dnes mohou skrývat pod zemí

Věda

Ani náročný výšlap vám nezaručí, že si koncert vychutnáte – počasí se totiž může kdykoliv změnit.

Zajímavosti

Frostovi muži ukazují svoji kořist – německou přilbu – jednomu z pilotů whitleyů, který je přišel přivítat do přístavu.

 

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907