Hromadný hrob v ruské Jaroslavli ukrýval oběti krvavého řádění Mongolů

06.09.2019 - Stanislav Mihulka

Analýza DNA pomohla odhalit detaily dávného masakru obyvatel ruské Jaroslavli

<p>Lebky z Jaroslavli se stopami mongolského násilí</p>

Lebky z Jaroslavli se stopami mongolského násilí

V Rusku jsou dodnes patrné důsledky velice brutálního vpádu Mongolů, kteří si zemi ve středověku podrobili. Stopy devastujícího násilí se nacházejí i ve městě Jaroslavli, které Mongolové v únoru roku 1238 utopili v krvi. Při dobytí tehdy bohatého a výstavního města děsivým způsobem pobili stovky místních obyvatel, kteří tam leží v hromadných hrobech. Mongolům tehdy velel princ Bátú, který se stal zakladatelem Zlaté hordy.

Ruští vědci nedávno prozkoumali DNA obětí mongolského masakru v jednom z hromadných hrobů, kde se nacházelo celkem 15 mrtvých těl. Mimo jiné šlo o kosterní pozůstatky, u nichž měli antropologové podezření, že se jedná o členy jedné rodiny. Tito lidé si byli podobní některými znaky na lebce a jejich kostry nesly stopy po vrozeném rozštěpu páteře.

TIP: Extrémní násilí z neolitu: Vědci objevili masový hrob oběti dávného masakru

Analýzy DNA potvrdily, že skutečně jde o představitele tří generací jedné rodiny. Jednou z obětí masakru byla babička ve věku nejméně 55 let. Další byla její dcera, které bylo v době smrti asi 30 až 40 let a v hromadném hrobě ležel i její syn, tedy vnuk staré ženy, jemuž bylo méně než 20 let.

• Zdroj fotografií: Institute of Archaeology, Russian Academy of Sciences