Hubbleův dalekohled odhalil zatím nejvzdálenější aktivní kometu historie

Kometa C/2017 K2 (PANSTARRS) přináší pozdravy z Oortova mračna. Na cestě je už milion let

02.10.2017 - Stanislav Mihulka

Hubbleho vesmírný dalekohled si připsal další zajímavý úlovek. Nedávno pořídil pěkné snímky aktivní komety C/2017 K2 (PANSTARRS). Kometa byla objevena loni v květnu havajskou observatoří Pan-STARRS.

V současné době je kometa, které se přezdívá zkráceně K2, vzdálená asi 2,4 miliardy kilometrů od Země. Přestože je ještě velmi daleko od Slunce, tak je již aktivní. Obklopuje ji koma, tedy obálka kometárního jádra z plynů a prachových částic, která se u komety K2 táhne do vzdálenosti 130 tisíc kilometrů.

Vedoucí výzkumného týmu David Jewitt z Kalifornské univerzity v Los Angeles je přesvědčen, že kometa K2 je tak daleko od Slunce, že její pozorovaná aktivita není vyvolaná, na rozdíl od jiných komet, vypařováním vodního ledu. Podle něj to má na svědomí sublimace, tedy přímé odpařování hmoty v pevném skupenství, některých těkavých látek obsažených v kometě.

Na cestě z Oortova mračna

Kometa K2 přilétá z Oortova mračna, kde se daleko za oběžnými drahami planet v mrazivém tichu pohybuje ohromné množství suti, která zbyla ze vzniku Sluneční soustavy. Kometa, která už je na cestě ke Slunci zhruba milion let, má 19 kilometrů dlouhé jádro, které je podle badatelů pokryté zmrzlými těkavými látkami, jako je kyslík, dusík, oxid uhličitý nebo oxid uhelnatý.

TIP: Oortovo mračno: Místo na hranici Sluneční soustavy, kde se rodí komety (1.)

Takové těkavé látky jsou zřejmě přítomné na všech tělesech Oortova mračna. Většina komet je ale objevena mnohem blíže, obvykle u oběžné dráhy Jupiteru, kdy už jsou tyto těkavé látky dávno pryč. Proto je pozorování komety K2 unikátní. Podle Jewitta je to kometa zatím v nejvíce primitivním stavu ze všech, co jsme viděli.

Hubblesite.org