Hubble vystopoval exokomety na kolizním kurzu s mladou hvězdou

23.01.2017 - Stanislav Mihulka

Plyn s obsahem křemíku a uhlíku prozrazuje srážky exokomet a exoplanet v systému HD 172555

Exokomety -<p>V systému Beta Pictoris se exokomety řítí do mladé hvězdy</p>
Exokomety -

V systému Beta Pictoris se exokomety řítí do mladé hvězdy

Hubbleův vesmírný dalekohled detekoval několik exokomet, které se řítí přímo do mladičké hvězdy HD 172555. Tento hvězdný systém vznikl asi před 23 miliony let a je téměř za humny. Pozorujeme ho ve vzdálenosti 95 světelných let.

Systém HD 172555 je jedenáctým, v němž jsme objevili exokomety anebo máme důvodné podezření, že tam jsou. Ve všech případech jde o čerstvě zrozené hvězdy. První hvězdou s objevenými exokometami se stala Beta Pictoris, druhá nejjasnější hvězda v malém souhvězdí Malíře.

Plyn s křemíkem a uhlíkem

Přítomnost exokomet u hvězdy HD 172555 podle badatelů NASA prozrazují velmi rychle se pohybující oblaka plynů, která obsahují stopy křemíku a uhlíku. Tento plyn je s největší pravděpodobností pozůstatkem dezintegrovaných exokomet.

TIP: Drama ve Sluneční soustavě: Hubble pozoroval spektakulární rozpad komety

V této soustavě sice exokomety směřují ke hvězdě, ale cestou se řada z nich srazí s plynnými obry soustavy. Podobné procesy, při nichž masivní gravitační síla velkých planet katapultuje komety směrem ke hvězdě, pozorujeme i ve Sluneční soustavě.

Live Science, NASA