Hvězdy obíhající supermasivní černou díru potvrdily teorii Alberta Einsteina

13.08.2017 - Stanislav Mihulka

Trajektorie hvězd v nitru Mléčné dráhy fungují podle obecné teorie relativity

Hvězdy u černé díry -<p>Tři hvězdy u černé díry potvrdily teorii relativity</p>
Hvězdy u černé díry -

Tři hvězdy u černé díry potvrdily teorii relativity

Astronomové nedávno získali jeden z nejvíce precizních důkazů, že Einsteinova obecná teorie relativity funguje. Použili k tomu dráhy hvězd, které v těsné blízkosti obíhají supermasivní černou díru v nitru Mléčné dráhy (Sagittarius A*).

Astronomka Marzieh Parsa z německé Kolínské univerzity a její tým detailně zmapovali dráhy hvězd S2, S38 a S55, které obíhají objekt Sagittarius A* za nejkratší dobu ze všech hvězd.

Einstein vítězí

Výsledky měření pak následně porovnali s předpověďmi klasické Newtonovy fyziky a Einsteinovy obecné relativity. Ukázalo se, že Newtonovy pohybové zákony na pohyby těchto hvězd nesedí. Einsteinova relativita oproti tomu obstála perfektně. Hvězdy obíhají kolem gravitačního monstra v centru Mléčné dráhy přesně tak, jak určil Einstein.

TIP: Stále platí! Einsteinova teorie prošla testem v centru Mléčné dráhy

Parsaová si pochvaluje, že centrum Mléčné dráhy se supermasivní černou dírou o hmotnosti něco málo přes 4 miliardy Sluncí, je vlastně úžasnou laboratoří pro studium trajektorií hvězd v prostředí extrémního gravitačního pole.

ESO, Astrophysical Journal