300 tisíc let staré dřevěné nástroje odhalují dovednosti neandertálců

První neandertálci v Evropě vyráběli různými postupy celou řadu dřevěných nástrojů ze specifických druhů dřeva, které neváhali shánět v širokém okolí.

11.04.2024 - Stanislav Mihulka

Naši předkové využívali kamenné nástroje přinejmenším před třemi miliony let. Víme to díky nálezům, které známe z té doby. S velkou mírou pravděpodobnosti lze předpokládat, že tito naši předchůdci využívali i mnoho dřevěných nástrojů. Dřevo bylo po ruce, a pokud dokázali vyrobit nástroje z kamene, nejspíš pro ně zpracování dřeva nepředstavovalo neřešitelný problém.

Dřevo je bohužel mnohem méně odolné než kámen. Nálezy starých dřevěných nástrojů a zbraní jsou proto nesmírně vzácné a pro vědce ohromně cenné. Jedním z mimořádně cenných nalezišť je například německý Schöningen v Dolním Sasku. Od roku 1994 tam bylo objeveno celkem 187 dřevěných artefaktů starších 300 tisíc let. Odpovídá to době, kdy v Evropě první neandertálci nahrazovali člověka heidelberského (Homo heidelbergensis).

Neandertálci a dřevo

Dirk Leder z Úřadu Dolního Saska pro kulturní dědictví a jeho spolupracovníci tyto dřevěné nástroje detailně prozkoumali a získali mnoho poznatků o životě prvních neandertálců. Byly mezi nimi lovecké zbraně, nástroje ke zpracování zvířecích kůží, především koňských, a také některé nástroje s nejasným účelem. Výsledky výzkumu německého týmu  zveřejnil vědecký časopis PNAS.

300 tisíc let stará dřevěná kopí nalezená u německého Schöningenu. (foto: Niedersächsisches Landesamt für Denkmalpflege, Matthias Vogel, CC BY 4.0)

Vědci zjistili, že neandertálci používali k výrobě dřevěných nástrojů hlavně smrk, v menší míře také vrbu a borovici. Ostatní druhy dřeva zřejmě nijak cíleně nevyužívali. Pro smrk a borovici přitom museli podnikat výpravy nejméně několik kilometrů daleko od místa kde žili.

Kromě identifikace materiálů vědci dokázali popsat i dva způsoby zpracování dřeva. Z pokácených smrků a borovic neandertálci odstraňovali větve a kůru a z kmene vyráběli kopí nebo vrhací hole. Některé takto vyrobené nástroje dokázali později recyklovat a využívat je i jiným způsobem. Druhým způsobem zpracování byla výroba štípaného smrkového dříví. Takto zpracované dřevo neandertálci zřejmě využívali v domácnosti.