Dočasný primát? Astronomové objevili 12 nových měsíců Jupiteru

Astronomové objevili 12 nových měsíců kroužících kolem Jupiteru. Počet souputníků u největší planety Sluneční soustavy se tak již blíží stovce.

07.02.2023 - Zuzana Rychlá a ČTK

Astronomové objevili nové měsíce Jupiteru pomocí dalekohledů na Havaji a v Chile v letech 2021 a 2022. Jejich oběžné dráhy pak potvrdila následná pozorování. Podle Scotta Shepparda z Carnegieho instituce, který byl součástí průzkumného týmu, jsou nové měsíce velké jeden až tři kilometry. Celkově jich tak u „krále planet“ známe již 92.

Nově objevené měsíce Jupiteru ještě nebyly pojmenovány a podle Shepparda zřejmě dostane jméno pouze polovina z nich – podle zavedených zvyklostí se to má týkat těch, které jsou větší než 1,5 kilometru.

Dočasný primát?

Všechny nově objevené měsíce jsou relativně malé a nacházejí se velmi daleko od plynného obra – jeden oběh Jupiteru jim trvá déle než 340 dní. Devět z 12 nových měsíců patří mezi 71 nejvzdálenějších Joviánských měsíců, jejichž oběžné dráhy jsou dokonce delší než 550 dnů. Podle vědců jde vzhledem k jejich retrográdní oběžné dráze (opačné než u vnitřních měsíců), pravděpodobně o zachycené objekty.

TIP: Proč nemají Merkur a Venuše přirozené satelity?

Jupiter je díky nově identifikovaným měsícům nejen největší planetou Sluneční soustavy, nově je i planetou s největším počtem známých měsíců. O toto prvenství ale možná časem přijde. Podle kanadského astronoma a profesora na katedře fyziky a astronomie Bretta Gladmana je skutečným rekordmanem v tomto směru Saturn. Pokud bychom sečetli všechny objekty větší tří kilometrů, které kolem Saturnu krouží, měl by podle něj Saturn více měsíců než všechny ostatní planety Sluneční soustavy.

Počty známých měsíců ve Sluneční soustavě