Proč nemají Merkur a Venuše přirozené satelity?

18.09.2021 - Michal Švanda

Jediné dvě planety Sluneční soustavy bez měsíců jsou Merkur a Venuše. Proč se na ně nedostalo a mohly mít nějaké souputníky v minulosti?

Kolem Merkuru a Venuše jako jediných planet Sluneční soustavy neobíhají žádné měsíce. Jedná se o jistý paradox vzhledem k faktu, že vlastní průvodce mají i některé asteroidy. Velikost dotyčných dvou planet – zejména Venuše, jež se fyzickými parametry podobá Zemi – by tedy měla postačovat, aby si přirozené satelity udržely.

Jenže hmotnost netvoří jediný parametr, který o přítomnosti měsíce rozhoduje. Důležitou roli hrají také efekty ostatních objektů, jež mohou působit natolik rušivě, že se přirozené družice u mateřského tělesa neuchovají. Jde jistě o případ Merkuru, který krouží příliš blízko Slunce. Ohromné gravitační rušení hvězdy nedovolilo, aby se kolem první planety souputník zformoval. Stejně tak je vyloučeno, aby se u Merkuru nějaký měsíc zachytil.

TIP: Phobos a Deimos jsou zřejmě pozůstatky zmizelého měsíce Marsu

V případě Venuše gravitační poměry udržení průvodce nebrání, a vědci tak pracují se dvěma hypotézami, proč „sestra Země“ přirozenou družici nemá: Buď o ni přišla dlouhodobým působením Slunce, nebo se na její ztrátě podílela významná srážka. Ani jeden z předpokladů však bohužel nelze potvrdit, či naopak vyvrátit.