Phobos a Deimos jsou zřejmě pozůstatky zmizelého měsíce Marsu

24.02.2021 - Stanislav Mihulka

Před miliardami let mohl mít Mars větší měsíc, který se rozpadl a zachovaly se z něj jen kusy známé jako Phobos a Deimos

<p>Zleva Phobos a Deimos</p>

Zleva Phobos a Deimos

Phobos a Deimos, čili česky Děs a Hrůza, jsou dnešní měsíce planety Mars. Na první pohled jsou naprosto jiné než náš Měsíc. Navzdory výhrůžným jménům jsou velmi malé. Tvarem připomínají spíše bramboru než nějaké pěkně kulovité nebeské těleso. A pokud jde o jejich původ, i ten by měl být odlišný od našeho Měsíce. Podle převládajícího názoru Phobos s Deimosem původně pocházejí z hlavního pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem.

Amirhossein Bagheri ze švýcarské Spolkové vysoké technické školy v Curychu razí pozoruhodnou hypotézu, podle které jsou nynější měsíce rudé planety, jejichž velikost je 27 kilometrů v případě Phobosu a 15 kilometrů u Deimosu, vlastně pozůstatkem jednoho velkého měsíce, který kdysi Mars měl.

Dva kusy dávnéhé měsíce

Bagheriho tým použil k výzkumu geofyzikální data a také modely orbitálních pohybů měsíců. Když pak „stopovali“ měsíce Marsu do minulosti, tak zjistili, že před miliardami let byly Phobos a Deimos na stejném místě. To si lze nejlépe představit tak, že dnešní měsíce Marsu tehdy byly oba dva součástí jednoho velkého tělesa.

TIP: Deimos a Phobos: Vznikly marsovské měsíce při srážce asteroidem?

Podle Bagheriho asi před 1 až 2,7 miliardami let obíhal kolem rudé planety měsíc, který byl podstatně větší než dnešní Phobos s Deimosem. Tyto "měsíčky" představují to jediné, co z dávného měsíce zbylo. Výzkum pokračuje a hypotézu bude nutné ověřit. Už teď je ale jasné, že měsíce Marsu mají velmi zajímavou historii, která samozřejmě neskončila. Vědci odhadují, že vnitřní a větší z obou měsíců, tedy Phobos, by mohl do 40 milionů let zmizet. Buď se rozpadne anebo se zřítí na povrch Marsu.