Deimos a Phobos: Vznikly marsovské měsíce při srážce asteroidem?

23.04.2018 - Stanislav Mihulka

Náš Měsíc vytvořila srážka s protoplanetou, na měsíčky Marsu mohl stačit jeden velký asteroid

Měsíce rudé planety Deimos a Phobos jsou v porovnání s měsíci jiných planet Sluneční soustavy nápadně malé. Vědci si stále nejsou jistí, jak vlastně vznikly. Pokud jde o kamenné planety, tak Merkur a Venuše žádný měsíc nemají, zatímco náš Měsíc je v porovnání s Deimosem a Phobosem obrovský.

Astrofyzici Robin Canup a Julien Salmon z amerického institutu South-West Research Institute jsou přesvědčeni, že za vznik měsíců Marsu byla zodpovědná srážka s velkým asteroidem.

Srážka s asteroidem

Mezi vědci dnes převažuje názor, že náš Měsíc vznikl po srážce proto-Země s protoplanetou o přibližné velikosti Marsu. Hmotnost Měsíce přitom odpovídá asi 1 procentu hmotnosti Země. Deimos s Phobosem ale váží asi tolik, jako jedna 50-miliontina Marsu. Proto se odborníci dříve domnívali, že jde spíše o asteroidy, které si Mars pochytal z nedalekého pásma asteroidů.

TIP: Záhada v blízkosti Marsu: Jak vznikly řetězce kráterů na měsíci Phobos?

Canup a Salmon ale mají za to, že Deimos a Phobos vznikly z hmoty, kterou vymrštil náraz velkého asteroidu na oběžnou dráhu kolem Marsu. Oba dnešní měsíce přitom měly vzniknout z vnější části takto vytvořeného prstence hmoty, zatímco z jeho vnitřní části vznikly větší měsíce, které ale záhy skončily zpátky na povrchu Marsu.

SWRI, Science Advances