Molekula stáří: Proč jsou staří lidé často specificky cítit?

Japonští badatelé před časem zjišťovali, co se skrývá za specifickým odérem, kterému v Česku obvykle říkáme „stařecký“

16.04.2023 - Barbora Jelínková

Vstoupíme-li do domácnosti lidí v pokročilém věku, zpravidla zaznamenáme charakteristický pach. Většina jazyků pro něj nemá zvláštní slovo a říká mu prostě „stařecký“. Ovšem v Japonsku, coby zemi s největším podílem stoletých osob v populaci, používají poetický výraz „kareišu“. Právě japonští vědci se zmíněným fenoménem blíže zabývali ve studii z roku 2001 a zjistili, že pravděpodobným původcem popsaného odéru je chemická sloučenina 2-nonenal. Jedná se o vedlejší produkt oxidativního rozkladu mastných kyselin a dalších chemických látek, jejichž složky se následně uvolňují skrz kůži.

TIP: Podceňovaný smysl: Lidský nos dokáže rozlišit miliony pachů

Experimentu se zúčastnilo 22 lidí ve věku od 26 do 75 let a u nejstarších dobrovolníků badatelé naměřili až trojnásobné množství uvedené látky. Přesný důvod zatím neznají, ale nevylučují souvislost se změnami v metabolismu, k nimž dochází s přibývajícím věkem. Zčásti pak poukazují i na možný evoluční význam: Při pohledu do říše fauny zjistíme, že někteří živočichové umějí rozpoznat starší či mladší zvíře pouze podle čichu a určité druhy jsou „naprogramovány“ k páření se staršími jedinci, neboť zřejmě dostali do vínku genetickou výhodu dlouhověkosti.