Webbův a Hubbleův dalekohled spojili své síly a pořídili úchvatný snímek vesmíru

Hubbleův vesmírný dalekohled spojil síly s dalekohledem Jamese Webba a společně pořídili unikátní kombinovaný snímek hlubokého vesmíru. Nic podobného ještě k vidění nebylo

13.11.2023 - Stanislav Mihulka

Než se pustil do práce Webbův dalekohled, kraloval v průzkumu nejvzdálenějšího vesmíru Hubbleův vesmírný dalekohled. Každé z těchto úžasných zařízení se ale specializuje na jinou část světelného spektra – zatímco Hubble „vidí“ ultrafialové světlo, viditelné světlo a malý kousek infračerveného spektra, JWST je primárně zaměřený na infračervené záření. Jak by asi vypadal snímek, který by kombinoval možnosti obou dalekohledů? Přesně tohle napadlo tým programu PEARLS (Prime Extragalactic Areas for Reionization and Lensing Science), který pozoruje vzdálený vesmír Webbovým dalekohledem.

Nejbarevnější snímek vesmíru

Haojing Yan z Missourské univerzity a jeho kolegové nasměrovali Webbův dalekohled na jednu z oblastí vesmíru, kterou dříve studoval Hubbleův dalekohled v programu Hubble Frontier Fields. Vznikl tím podivuhodný složený panchromatický snímek, který zahrnuje spektrum od modrého záření viditelného světla až po infračervené záření středních vlnových délek. Výsledná kombinace představuje jeden z nejkomplexnějších pohledů na hluboký vesmír, jaký jsme doposud měli možnost spatřit. Výsledky unikátního srovnání pozorování nejvýkonnějších vesmírných dalekohledů brzy zveřejní odborný časopis Astrophysical Journal.

Na kombinovaném snímku vidíme hvězdu Mothru díky gravitační čočce, která její obraz zvětšuje nejméně 4 000×. (foto: NASA, ESA, CSA, STScI, J. Diego, J. D’Silva, A. Koekemoer, J. Summers, R. Windhorst, H. Yan, CC BY-SA 4.0)

Nový kombinovaný snímek hýří barvami. Do modra zbarvené galaxie jsou k nám nejblíže, zatímco ty načervenalé až výrazně rudé se nacházejí dál. Neplatí to ale absolutně - některé galaxie obsahují velké množství kosmického prachu, který má tendenci absorbovat modřejší barvy světla hvězd a jeví se nám tak jako červené.

TIP: Astronomové objevili vesmírnou Mothru, bizarně jasnou a extrémně vzdálenou hvězdu

Badatelé si jako svůj cíl vybrali oblast, která zachycuje dvojici kup galaxií (souhrnně známých jako MACS0416) v impozantní srážce, vzdálené od nás asi 4,3 miliard světelných let. Hubble se na tuto oblast zaměřil protože srážející se kupy galaxií fungují jako účinná gravitační čočka, která zvětšuje ještě mnohem vzdálenější galaxie a hvězdy. Jednou z nich je i nedávno objevená „kaidžu“ hvězda nebo spíše dvojhvězda, která dostala přezdívku Mothra, vzdálená asi 10,4 miliard světelných let.