Italský pozemní teleskop ASTRI bude pozorovat gama záření ze sopky Etny

17.11.2016 - Stanislav Mihulka

Nový nízkonákladový Čerenkovovův teleskop ASTRI zahájí pozorování vesmírného gama záření již v prosinci

Teleskop ASTRI -<p>Nový italský teleskop pozoruje Čerenkovovo záření</p>
Teleskop ASTRI -

Nový italský teleskop pozoruje Čerenkovovo záření

Odborníci italského národního institutu astrofyziky INAF představili projekt ASTRI, první prototyp nízkonákladového pozemního teleskopu, který je určen pro pozorování gama záření z vesmíru. Observatoř s teleskopem ASTRI se nachází na svazích slavné sopky Etny. Teleskop nedávno úspěšně prošel testy a je připraven k lovu na gama záření.

Samotné gama záření ovšem neprochází pozemskou atmosférou. Teleskop ASTRI proto vlastně nepozoruje přímo gama záření, nýbrž Čerenkovovo záření, které vzniká po zásahu atmosféry paprsky gama záření z vesmíru a následných procesech.

Teleskop ASTRI je prvním teleskopem, s nimiž se počítá do soustavy teleskopů Cherenkov Telescope Array (CTA). Tato soustava bude zahrnovat více než 100 teleskopů na dvou lokalitách, které reprezentují obě polokoule planety.

TIP: Kosmická observatoř Fermi objevila rekordní gama dvojhvězdu

Teleskop ASTRI představuje teleskop z kategorie menších teleskopů Small Size Telescopes. Soustava CTA by takových Čerenkovových teleskopů měla mít 70. ASTRI by měl pozorovat své první Čerenkovovo záření už letos v prosinci.

INAF