Izraelská poušť u Beer Ševy ukrývala nejstarší tavicí pec na světě

Příběh tavení rud začal někdy před 6 500 lety na Blízkém východě

17.10.2020 - Stanislav Mihulka

Když se chýlila ke konci doba kamenná, začínali lidé experimentovat s kovy a jejich tavením. Ještě předtím, než došlo na bronz a s ním na celou dobu bronzovou, byla v hledáčku zájmu našich předků samotná měď. Proto se pozdní době kamenné, která je obvykle označovaná jako „eneolit“, také někdy říká „chalkolit“, čili doba měděná.

Izraelský tým archeologů, který vedla Talia Abulafia z Izraelského památkového úřadu, objevil v poušti Negev u města Beer Ševa podle všeho doposud nejstarší známou tavicí pec na světě. Součástí pro odborníky překvapivého objevu je i malá dílna a kusy mědi, které tam lidé tavili asi před 6 500 lety.

TIP: Archeologové objevili v Izraeli „New York doby bronzové“

Jak uvádí další člen výzkumného týmu Erez Ben-Yosef, tavit kovy není jen tak. Nestačí vzít rudu a prostě ji vhodit do ohně. Pro tavení je nutné mít přibližnou představu o tom, jak takový proces funguje. Vyžaduje to poměrně speciální pec, která dosáhne velmi vysokých teplot a zároveň se v ní udržuje nízká hladina kyslíku.

Badatelé zároveň díky analýze izotopů olova zjistili, že veškerá měděná ruda, která se našla u této tavicí pece, pochází z dolu ve Wadi Faynan. Toto místo se přitom nalézá asi 100 kilometrů od nálezu pece. To podle archeologů ukazuje na utajování používané technologie tavení měděné rudy a jejího zpracování.

Yael Abadi-Reiss, Clara Amit, Talia Abulafia, Israel Antiquities Authority