Jak dostat ropu z vody? S magnety a nanočásticemi oxidu železa

17.06.2016 - Stanislav Mihulka

Důmyslné nanočástice přilnou k ropě a pak je lze pochytat magnetem

Když se ropa dostane do oceánu, například při nehodě lodi nebo kvůli úniku při těžbě na ropné plošině, je zle. Kvůli fyzikálním vlastnostem ropných látek bývá velmi nesnadné dostat je ven z vody. Pro ochranu prostředí oceánů je nezbytné mít k dispozici postupy, jimž by bylo možné rychle odstranit ropné látky z vody.

Podle australských vědců by řešením mohly být nanočástice oxidu železa o průměru 25 nanometrů. Takové nanočástice se totiž velmi pevně navážou na ropu a pak je lze snadno pochytat pomocí magnetu.

TIP: Vědci vynalezli síto, které jednoduše a levně odděluje vodu od ropy

Nanočástice oxidu železa nejsou toxické a lze je ve velkém množství použít přímo v oceánu, k odstraňování plovoucích i ponořených ropných látek. Badatelé teď své nanočástice hodlají testovat ve velkých nádržích s vodou, aby mohli dostat povolení pro experimenty přímo v oceánu.

New Scientist, Physical Chemistry Chemical Physics