Jak fungují ledové gejzíry na Enceladu? Odpověď se skrývá na WC pro astronauty

23.10.2017 - Stanislav Mihulka

Výzkum chování vody na kosmických toaletách by nás mohl přiblížit k objevu života na ledových měsících

Cassini a Enceladus - Meziplanetární sonda Cassini prolétá gejzíry Enceladu

Americká sonda Cassini v roce 2005 jako první zpozorovala extrémně zajímavé ledové gejzíry na Saturnově měsíci Enceladu. Odborníci se domnívají, že by tyto gejzíry mohly být propojené s podzemním oceánem.

Gejzíry na Enceladu tryskají skrz trhliny v ledu a kapalina z podzemí míří přímo do vesmíru. Sonda Cassini nejen tyto gejzíry zpozorovala, ale také skrz ně i prolétla. Přesto ale zatím není jasné, jak tyto výtrysky na Enceladu vlastně fungují.

Jak funguje kosmické WC?

Ralph Lorenz z Univerzity Johnse Hopkinse v Marylandu před pár dny prohlásil, že by gejzíry na Enceladu mohl pohánět proces podobný tomu, co se děje, když astronauti ve vesmíru používají WC.

Když astronauti použijí WC a „spláchnou“, odpadní voda vytryskne do vesmíru. Tam voda i s organickým obsahem rychle zmrzne, což je obdobou chování vody ve výtryscích na Enceladu. Otázkou je, jak přesně tato voda zmrzne a jak to ovlivní vystříknutou kapalinu.

IFL Science, New Scientist