Jak halucinogenní houbičky přišly k magickým látkám? Evoluční zkratkou

01.03.2018 - Stanislav Mihulka

Geny pro psychedelické látky „přeskakují“ mezi houbami

<p>Magické houby z louky v Belgii.</p>

Magické houby z louky v Belgii.

Psychedelické houby, které obsahují halucinogen psilocybin, mají velmi rozdílné velikosti, tvar a barvu. A často si ani nejsou blízce příbuzné. Jak je tedy možné, že takové houby sdílejí stejný halucinogen?

Američtí vědci prozkoumali geny, které jsou zodpovědné za tvorbu psilocybinu u různých druhů hub. Dospěli k názoru, že schopnost produkovat psilocybin se mezi houbami často šíří pomocí evoluční zkratky – takzvaného horizontálního přenosu genů. Jednoduše řečeno, geny z jednoho druhu „přeskočí“ do jiného druhu, nejčastěji prostřednictvím infekce.

TIP: Botanici v Amazonii objevili superpsychedelický lišejník

Schopnost vytvářet psychedelické látky, je pro houby mimořádně výhodná. Zřejmě totiž snižuje chuť k jídlu hmyzu, který se na houbách živí. Lidské sběrače ale těmito látkami neodradí, spíše naopak.

Ohio State University, Evolution Letters