Jak rychle může na planetě vzniknout život?

19.11.2022 - Barbora Jelínková

S přibývajícím počtem objevených exoplanet vyvstává otázka, zda některý z těchto světů může hostit život. Jak rychle ale život vzniká?

Když se v roce 1995 podařilo objevit první planetu kroužící okolo jiné hvězdy hlavní posloupnosti než kolem Slunce, otevřela se celá nová astronomická disciplína. Dnes známe přes pět tisíc extrasolárních oběžnic a další dva tisíce čekají na potvrzení. Otázka, zda některá z nich hostí život, je zcela namístě – s čímž souvisí nutnost odhadů, jak rychle se na vhodné planetě mohou živé formy vyvinout. V současnosti máme bohužel k dispozici jediný „vzorek“, na němž lze provádět seriózní výzkumy, a sice Zemi.

TIP: Fermiho paradox: Proč jsme už dávno nenašli v kosmu vyspělé civilizace?

Život na naší planetě s jistotou existoval již před 3,8 miliardy let, a podle některých studií se možná objevil dokonce už před 4,3 či 4,4 miliardy roků – což by ovšem znamenalo, že se jednoduché organismy vyvinuly extrémně rychle. Trvalo však mnohem déle, než se posunuly ke komplexním podobám, jaké pozorujeme dnes. Vědci se domnívají, že jednoduchý život může být ve vesmíru běžný, ale komplexní a inteligentní již nikoliv.