Jak se vážky brání bakteriím? Díky speciální nanotechnologií na křídlech

19.02.2018 - Stanislav Mihulka

Vážky mají na povrchu křídel nanoprsty, které mohou polapit a zničit bakterie

<p>Speciální nanostruktura povrchu křídla vážky si poradí s bakteriemi.</p>

Speciální nanostruktura povrchu křídla vážky si poradí s bakteriemi.

Nejen lidé mají trable s bakteriemi. Týká se to i všech dalších živočichů, včetně vážek. Už nějaký čas není tajemstvím, že křídla vážek mají antimikrobiální vlastnosti. Zatím ale nebylo jasné, jak to vlastně funguje.

Křídla vážek jsou totiž dost křehká a snadno je poničí i světlo ve světelném mikroskopu. Australští odborníci proto vyvinuli novou metodu zobrazování pomocí iontového a elektronového mikroskopu, s jejíž pomocí konečně rozluštili tajemství křídel vážek.

TIP: Křemíkové nanoostny jsou skvělé k přeprogramování živých buněk

Vážky mají na povrchu křídel nanotechnologii. Jde o strukturu tvořenou ohromným množství nanoprstů, které mají schopnost polapit bakterie. Drží je tak pevně, že se bakterie roztrhají, když se snaží z takového sevření uniknout. Jak se zdá, příroda má v zásobě spoustu skvělých triků, které bychom mohli využít i my lidé. Podobně upravené povrchy by jistě pomohly například v medicíně.

Queensland University of Technology