Jak voní vesmír? Podle astronautů spíš nepříjemně páchne

27.09.2018 - Kateřina Helán Vašků

Kdyby mohl člověk pobývat v kosmu bez skafandru, cítil by nějakou specifickou vůni?

Podle astronautů kosmický prostor ve skutečnosti nevoní, ale spíš páchne: jako spálený steak, horký kov nebo výpary při svařování. Při práci ve volném vesmíru zůstávají členové posádky samozřejmě ve skafandrech, takže cítí pouze materiály, z nichž byly skafandry vyrobeny. Když se však vrátí na stanici a kosmický oblek svléknou, ucítí silný a výrazný zápach vesmíru, kterým nasáklo vše – skafandr, helma, rukavice i nářadí.

„Je to něco, co jsem v životě necítil, ale nikdy na to nezapomenu,“ líčí Kevin Ford, jenž na oběžné dráze pobýval v roce 2009. Don Pettit, který se vesmírné mise zúčastnil roku 2003, pak odér popsal následovně: „Nejlépe to mohu vyjádřit jako poměrně příjemný sladký kovový pocit, který mi připomněl, jak jsem coby student v létě mnoho hodin svařoval.“

TIP: Žádné vesmírné ticho! Poslechněte si jak zní Uran, Saturn a další planety

Podle chemika z NASA Stevena Pearce může specifický zápach vznikat z vysokoenergetických vibrací iontů. Jeho kolega Louis Allamandola vidí příčinu v polycyklických aromatických uhlovodících, které představují mimo jiné vedlejší produkt spalování. Podle něj se „tyto molekuly vyskytují v celém vesmíru a navždy se vznášejí kolem“nacházejí se v kometách, meteoritech i kosmickém prachu. Předpokládá se, že mohly stát i u zrodu dnešního pozemského života, a nepřekvapí proto, že je můžeme detekovat například v uhlí, oleji, či dokonce v potravinách.