Jak vystopovat mimozemský život? S detektory oxidu uhelnatého!

25.03.2019 - Stanislav Mihulka

Oxid uhelnatý je sice pro nás smrtící, mohl by ale prozradit planety osídlené životem

<p>Divoký červený trpaslík a jeho exoplaneta</p>

Divoký červený trpaslík a jeho exoplaneta

Pokud jde o pozemské domácnosti, tak detektory oxidu uhelnatého varují před jistou smrtí. Tento plyn je bez barvy a zápachu, a pro lidi je nesmírně nebezpečný. Vědí to i astronomové, kteří si proto vždycky mysleli, že planety s atmosférou plnou oxidu uhelnatého, budou vždy jen beznadějně pusté a prázdné.

Edward Schwieterman z Kalifornské univerzity v Riverside a jeho kolegové jsou ale přesvědčeni, že by bylo velkou chybou planety s atmosférami bohatými na oxid uhelnatý odepsat. Ve skutečnosti by prý přítomnost této obávané látky v atmosféře, když ji odhalí teleskopy příštích generací, mohla být naopak známkou toho, že planeta je osídlená jednoduchými životními formami. Ve hře jsou dva možné scénáře.

Oxid uhelnatý v atmosféře

V dnešní atmosféře Země, která je bohatá na kyslík, se oxid uhelnatý nemůže hromadit. Velmi rychle ho tam zničí chemické reakce. Jak ale ukázaly počítačové simulace chemie povrchu planety a atmosféry Schwietermanova týmu, před třemi miliardami let byla Země úplně jiným místem. Oceány byly plné života, ale atmosféra prakticky bez kyslíku. V takové atmosféře mohla být koncentrace oxidu uhelnatého až 100 ppm (částic z milionu), přičemž dnes je to o několik řádů méně.

TIP: Pomůže při hledání mimozemšťanů střídání ročních období na exoplanetách?

Druhou možnost, kdy bychom mohli hledat život podle oxidu uhelnatého, podle badatelů představují obyvatelné planety s kyslíkovou atmosférou, které obíhají kolem červených trpaslíků, jako je třeba Proxima Centauri. U takové planety by podle simulací mělo být v atmosféře velké množství oxidu uhelnatého díky fotochemickým reakcím. Budeme mít štěstí a najdeme cizí život díky oxidu uhelnatému?