Jak vznikají oceány na cizích světech? Díky explozivním dešťům

20.02.2018 - Stanislav Mihulka

<p>Když je v atmosféře hodně vodíku s kyslíkem, je zaděláno na pořádný výbuch.</p>

Když je v atmosféře hodně vodíku s kyslíkem, je zaděláno na pořádný výbuch.

Zatím není úplně jasné, jak se na Zemi objevily oceány. Podle všeho jde o vodu původem z komet, která se smísila z vodou pocházející z hlubin planety. Na některých cizích světech ale může být vznik oceánů ještě dramatičtější.

John Lee Grenfell z Německého střediska pro letectví a kosmonautiku se svým týmem tvrdí, že na světech, jejichž atmosféry jsou bohaté na vodík a zároveň na kyslík, mohou oceány vzniknout mnoha explozemi, které odpalují blesky za bouřek.

Explozivní počasí na superzemích

Ideální podmínky pro takové exploze by mohly být na tzv. superzemích, kamenných planetách, jejichž hmotnost je oproti Zemi několikrát vyšší. Podle badatelů se to týká zejména superzemí u červených trpaslíků. Takové planety mohou mít atmosféry bohaté na vodík a zároveň i na kyslík, který by se mohl uvolňovat v atmosféře kvůli tvrdému záření červeného trpaslíka.

TIP: Superzemě Kepler 62f může hostit život: Má zřejmě obří zásoby vody

Vodík s kyslíkem vytvářejí velmi třaskavou směs. Pak už stačí jen malý blesk a dojde k pořádnému výbuchu. Při explozi vodíku s kyslíkem vzniká voda, která by na superzemích mohla postupně vytvořit velké oceány. Vědci odhadují, že by mohlo jít až o desetinásobek celkového objemu oceánů Země.