Jak vznikl měsíční Oceán bouří: Vytvořil jej obří meteorit, nebo vulkanismus?

16.03.2019 - Michal Švanda

Na Měsíci známe dvacet moří, ale jen jeden oceán – Oceán bouří neboli Oceanus Procellarum. Nachází se na západní polokouli přivrácené strany a jeho plocha činí přes čtyři miliony kilometrů čtverečních. Stejně jako ostatní lunární moře je zřejmě i Oceán bouří pozůstatkem impaktní pánve – prohloubeninu po dopadu obřího meteoritu zalilo magma z hlubin, které do oblasti pronikalo prolomenou kůrou. Na rozdíl od ostatních moří však není jisté, zda Oceán bouří vznikl při jediném impaktu, nebo zda za jeho vznikem byla spíše jejich série

V říjnu 2014 však vědci přišli s naprosto překvapivým objevem, jenž by mohl všechny dřívější představy vyvrátit: Oceán bouří netvoří pozůstatek po dopadu planetky, nýbrž vulkanickou strukturu gigantických rozměrů. Pod povrchem jej lemuje systém tektonických útvarů, jež připomínají pozemské příkopové propadliny. Ohromnou strukturu mají nejspíš na svědomí konvektivní proudy v měsíčním plášti, které na povrchu vytvořily obří bazén lávy. Jak magma chladlo, horniny se smršťovaly, praskaly a formovaly dnešní Oceán bouří.

Vzhledem k tomu, že je dnes Oceán bouří pohřben pod dalšími, novějšími pánvemi, bude velmi těžké zjistit, jak doopravdy vznikl.