Jaká je nejvyšší hora na Plutu? Na Zemi by zastínila i Mont Blanc

30.12.2017 - Michal Švanda

Kryovulkány na Plutu

Těžko odhadovat, zda planetární astronomy překvapilo v uplynulých měsících něco víc než skutečné záběry geologických poměrů na trpasličí planetě Pluto. Oproti očekávání, že půjde o beztvarý ledový svět, odhalily snímky pořízené již z velké vzdálenosti překvapivě členitý povrch: Z hladkých planin vystupují do kilometrových výšek ledová pohoří.

TIP: New Horizons má možná svůj největší objev: Dvě kryovulkanické sopky

Nejvyšším tamní vrcholkem je zřejmě Piccard Mons, jenž vyčnívá asi 5,3 km nad okolní terén a má základnu širokou přes 200 km. Ve srovnání s Mount Everestem (8,8 km nad hladinou moře, ale pouze 4,6 km nad severním okolním terénem a 3,6 km nad jižním), či dokonce s Olympus Mons na Marsu (25 km na okolním terénem) zmíněná hora nijak zvlášť nevyniká. Na rozdíl od uvedených gigantů ji však téměř jistě tvoří vodní led – nejspíš se jedná o bývalý kryovulkán. Pouze nízké teploty na povrchu Pluta přitom umožňují fázi vodního ledu, která je dost pevná, aby se vrchol nezhroutil vlastní váhou.