Jako obrovská kometa: Za exoplanetou WASP-69b se táhne gigantický ohon

Pozorování Keckových dalekohledů se spektrometrem NIRSPEC prozradilo, že horký plynný obr WASP-69b za sebou vleče ohon dlouhý přes 560 tisíc kilometrů

08.02.2024 - Stanislav Mihulka

Ve vzdálenosti 164 světelných let od nás se nachází hvězda WASP-69, někdy také označovaná jako Wouri. Jde o oranžového trpaslíka, výrazně mladší a o něco menší a lehčí hvězdu než naše Slunce. V roce 2014 byla u ní objevena exoplaneta WASP-69b, zvaná též Makombé.

Tento horký obr, jehož hmotnost je 90× větší než hmotnost Země (nebo také 0,29 Jupiteru), krouží po velmi těsné oběžné dráze kolem své mateřské hvězdy. Jeden rok na WASP-69b netrvá ani čtyři pozemské dny.

Obr s ohonem

Astrofyzik Dakotah Tyler z Kalifornské univerzity v Los Angeles a jeho kolegové prozkoumali tuto „opékanou“ exoplanetu pomocí výkonného spektrometru NIRSPEC (Near Infrared Spectrometer), instalovaného na Keckově observatoři na Havaji. Vědci díky tomu zjistili, že plynný obr ztrácí spoustu vodíku a hélia. Intenzivní záření hvězdy Wouri podle vědců rozrušuje vnější vrstvy plynného obra, za kterým se kvůli tomu táhne ohromující ohon měřící přes 560 tisíc kilometrů. Podrobnosti výzkumu nedávno uveřejnil časopis Astrophysical Journal.

Předešlý výzkum ukázal, že tahle exoplaneta ztrácí atmosféru a naznačoval, že má jen velmi slabý ohon nebo žádný ohon nemá,objasňuje Tyler. „Náš tým teď ale spolehlivě detekoval ohon exoplanety WASP-69b, který je masivní a minimálně sedmkrát delší než je průměr této exoplanety.

Podle vědců ale nehrozí, že by intenzivní záření a ztráta atmosféry nějak zásadně ovlivňovaly budoucnost exoplanety. Mateřská hvězda podle nich zanikne dlouho před tím, než WASP-69b přijde o svůj plynný kabátek.