Jaký typ galaxií je ve vesmíru nejběžnější?

20.01.2018 - Michal Švanda

Galaxie M81 je příkladem spirálního typu

Astronomové mají tendenci třídit nebeské objekty podle jejich vzhledu, a ani galaxie zmíněnému procesu neunikly. V současnosti se používá několik typů třídění.

Nejčastější a zároveň nejstarší systém definoval na počátku 20. století Edwin Hubble. Podle jeho původní představy tvořily jednotlivé typy galaxií vývojovou posloupnost – počínaje eliptickými hvězdnými ostrovy, z nichž měly vznikat galaxie spirální, a to buď s příčkou, nebo bez ní. Mírně mimo tzv. Hubbleovu ladičku stály galaxie nepravidelné, tedy ty s nepravidelným tvarem.

TIP: Jaký typ exoplanet je nejčastější?

Současná astrofyzika ovšem popsaný vývojový scénář vylučuje, a v mnoha případech jej dokonce zcela vyvrací – obří eliptické galaxie nejspíš vznikají srážkami menších hvězdných ostrovů nejrůznějších typů

Podle kosmologických přehlídek jsou ve vesmíru nejběžnější galaxie spirální, reprezentující 60–75 % známých hvězdných ostrovů (dle konkrétní přehlídky). Do uvedené skupiny patří i Mléčná dráha nebo blízká galaxie v Andromedě.